חליתם במחלת כבד? מגיעות לכם זכויות!

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות החולים במחלות כבד

הכבד אחראי על מספר תפקידים חשובים בגוף . בין היתר יש לו משמעות רבה בפירוק של רעלים, בניקוי הדם, בפירוק סוכרים ובחילוף החומרים.

מחלות שונות עלולות לפגוע בכבד, חלקן באופן קשה ביותר עד כדי הכרח לעבור טיפול השתלה. פגיעה  בתפקוד הכבד עלולה להוביל למוגבלויות שונות בתפקוד היומיומי.

לכן חולי מחלות כבד זכאים לקבל זכויות שונות מטעם גופים שונים ובראשם ביטוח לאומי.

מחלות הפוגעות בתפקוד

מספר מחלות גורמות לפגיעה ברמות שונות ביכולתו של הכבד לתפקד באופן מלא. חלק מהמחלות נגרמות כתוצאה מצריכה ממושכת של חומרים רעילים, כגון תרופות או אלכוהול. מחלות אחרות נובעות מפגיעה דלקתית שהיא תוצאה של מתקפת ווירוסים או חיידקים. בקרב חלק מהחולים המצב נובע מהתפתחות של גידולים שונים, כיבים ועוד.

חלק ממחלות הכבד, במצבן הקשה, גורמות לפגיעה חריפה ברקמת הכבד שהולכת ונהרסת. מצב כזה, שיכול לנבוע למשל מאלכוהוליזם כרוני, עלול להביא לפגיעה רב מערכתית בגוף ואף למות החולה. במקרים אלה לא ניתן להימנע מהשתלה.

התנהלות הוועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי

כדי לממש את מרבית הזכויות המוענקות לחולי כבד בישראל, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי. תפקידו של המוסד הוא לקבל את תביעותיהם של החולים ולבחון את מצבם באמצעות וועדה רפואית. לאחר שמגישים למוסד את טופסי

מוסד

התביעה יזומן החולה לוועדה רפואית, כאשר עליו לצרף לבקשתו את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים.

מומחי הביטוח הלאומי היושבים בוועדה צריכים לבדוק מהם בדיוק הליקויים מהם סובל החולה ומהן המגבלות התפקודיות והרפואיות הנוכחיות. החלטת הוועדה תבוא לידי ביטוח בקביעה של אחוזי נכות רפואיים, דבר שמייצג את היקף הפגיעה הגופנית ובמקביל – אחוזי פגיעה תפקודיים. הפגיעה התפקודית היא בעלת משמעות ליכולתו של החולה להתפרנס.

איזה סכום קצבה מגיע לכם?

אם נקבע שמחלת הכבד באה לידי ביטוי בדרגת נכות משמעותית ובפגיעה מהותית בתפקוד יוכר החולה כזכאי לקצבת נכות כללית. קצבה זו משולמת ברמה חודשית והיא נועדה לסייע לחולה להתקיים למחייתו. חשוב לציין שגובה הקצבה אינו אחיד. סכום הקצבה תלוי בגורמים כגון דרגת המגבלה בתפקוד, קיום מקורות הכנסה אחרים, מצב משפחתי של החולה ועוד.

חשוב לציין שגם כאשר הפגיעה אינה מתבטאת באחוזי נכות גבוהים דיים לצורך קבלת קצבת נכות כללית עשוי החולה להיות זכאי לתגמולים. במידה ומחלת כבד פוגעת ביכולת השתכרות מינימאלית יקבל החולה קצבה בצורה של הבטחת הכנסה.

מתי ההטבות גבוהות יותר?

אם קבעו מומחי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, שמחלת הכבד גורמת לנכות של תשעים אחוזים ויותר, יוכל החולה לקבל הטבה משמעותית בתחום המיסוי. במצב זה ישנה זכאות לפטור ממס הכנסה, עד לגובה תקרה, הן בהכנסות שנובעות מעבודה והן לגבי הכנסות שאינן מעבודה. לכן, חשוב לפנות למס הכנסה גם כאשר לא עובדים כלל.

כדי ממש את הפטור ממס יש לפנות לפקיד השומה. פקיד השומה מתייחס לנכות הרפואית שקבעה הוועדה של ביטוח לאומי לצורך הענקת הפטור.

זכויות רפואיות

במחלת כבד כרונית, שמורה לחולה זכות לתקרת תשלום עבור תרופות ושירותים רפואיים שונים. דבר זה הינו תוצאה של הוצאות רפואיות כבדות. היקף הזכאות כולל לא רק תרופות לטיפול במחלה העיקרית אלא כל תרופה שנרכשת תחת מרשם.רפואה

בנוסף, עבור חולים הזקוקים להשתלת כבד ישנה זכות להצטרף לרשימת המתנה על פי קריטריונים ברורים וידועים, ללא אפליה. רשימת ההמתנה להשתלה מושפעת מקריטריונים כגון גיל החולה; מצב רפואי; והתאמה רפואית בין המועמד להשתלה לבין איבר זמין להשתלה.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!