עזרה במשכנתא ובתשלומי רכישת דירה לנכים

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

סיוע ברכישת דירה

לבד מהאפשרות של אוכלוסיית הנכים לקבל סיוע בדרך של קצבאות שונות, על פי חוק, ומלבד האפשרות לממש הנחות שונות ברכישת מוצרים ושירותים, הם זכאים גם לקבלת בתחום הדיור.

כדי לממש את זכאות זו, על הנכים לעמוד במספר  קריטריונים שנקבעו בין היתר על ידי משרד השיכון. עמידה בתנאי הסף הללו תוכל לאפשר הוצאה של תעודת זכאות, וקבלת הלוואות ומענקים בסכומים משתנים.

מאמר זה מסביר כיצד מוגדר הנכה לעניין קבלת הסיוע, איך מחושב גובה הסיוע והיכן ניתן להנפיק את תעודת הזכאות למימוש הזכות.

הקריטריונים להגדרת נכים או הסובלים מלקויות

חשוב להבין שישנם חוקים ותקנות שונים אשר מגדירים מצב של נכות. מכיוון שיש הגדרות שונות, לרבות מבחינה רפואית ונפשית, נסביר את ההגדרות שרלוונטיות מבחינת ההטבות ברכישת דירה. ראשית, מדובר על מי שהוכר כנכה על ידי מוסד רשמי כגון משרד הבריאות, משרד הביטחון או המוסד לביטוח לאומי.

שנית, מדובר על מי שהוכר כבעל חוסר יכולת לעבוד (מצב המוגדר גם בשם המקצועי "דרגת אי כושר") של 75 אחוז או למעלה מכך. שלישית, בתור נכים, לעניין הדיור מוכרים גם אנשים המרותקים לכיסא גלגלים, בעלי אישור רשמי. לחילופין, מספיקה גם הגבלה בניידות שאינה מצריכה כיסא גלגלים, ובתנאי שמדובר על מגבלה של 75 אחוז או למעלה מכך. במקביל, גם עיוורים או אנשים לקויי ראיה, שמחזיקים תעודת עיוור, נכללים באוכלוסיית הזכאים.

קריטריון מפתח: חסרי דיור

קריטריון מפתח נוסף, שהופך את הנכה לבעל זכויות בהקלות ברכישת דירה למגורים עומדת ההגדרה של "חסר דיור".בית בתמצית, מדובר על אנשים שאין ולא הייתה להם זכות כלשהי בדירת מגורים בעבר. זכות בדירה כוללת בעלות מלאה או חלקית, זכות שנובעת מהסכם חכירה, קבלת דירה או חלק בדירה בירושה, בתור מתנה או כאחזקה של נכס בנאמנות.

גם מי שהייתה לו דירה בעבר עשוי לעיתים לקבל הכרה כחסר דיור, בתנאי שהוחלט על כך בוועדה מיוחדת או שהבעלות הסתיימה לפני שנים רבות.

כך נקבע גובה הסיוע

תנאי הסיוע ניתנים לנכים על פי מפתח של ניקוד מצטבר. יותר ניקוד יאפשר לקבל סכום סיוע גדול יותר, בכפוף לתקרה מכסימלית. את הניקוד הנ"ל ניתן לחשב באמצעות פקידי הבנקים למשכנתאות או באמצעות מחשבונים ייעודיים. באופן כללי, תוספת נקודות תתקבל על סמך הגורמים הללו:

מספר אחים – של מבקש הסיוע בדיור.

גיל – כאשר מדובר על תוספת ניקוד לכל שנה, החל מגיל 30 עבור יחידים (רווקים).

כשרק אחד מבני המשפחה נכה – הניקוד יקבע בהתאם למספר שנות הנישואין (וותק בנישואין מעלה את הניקוד). בנוסף, יש משמעות גם למספר הילדים וכן למספר אחים ואחיות הן של הבעל והן של האישה.ידייפ

קריטריונים נוספים שמעלים את הניקוד יהיו – אזור בארץ (אזורי עדיפות לאומית) וכן משך השירות הצבאי.

כדי לממש את הזכאות הלכה למעשה, יש להנפיק תעודה שנקראת תעודת זכאות. את התעודה הנ"ל מקבלים באמצעות פניה לבנקים למשכנתאות ורק באמצעותה יתקבל המענק. חשוב להבין שהמענק ניתן בצורה של הלוואה, ולרוב מדובר על חלק מהמשכנתא לכל דבר ועניין. ההחזר יבוצע בצורה של תשלום חודשי, לבנק שדרכו התקבל הסיוע.

ראו גם:

קצבת נכות כללית

הקלות מס לנכים

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!