הזכויות המגיעות לחירשים וכבדי שמיעה

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות לקויי שמיעה

הגבלה בשמיעה, המכונה גם ירידה בשמיעה, הינה מגבלה נפוצה למדי. בקרב חלק מהאנשים מדובר על פגם מלידה, אצל אחרים מדובר על פגם נרכש העשוי להתרחש כתוצאה מתאונה. הורים לילדים הסובלים מלקות שמיעה, או מבוגרים עם המחלה, צריכים להכיר את זכויותיהם.

 

לקות שמיעה ונכות כללית

חלק מהאנשים לקויי השמיעה סובלים מבעיות רפואיות נוספות. במקרים כאלה עשוי האדם לקוי השמיעה להימצא זכאי לקבלת קצבת נכות ותגמולים נוספים. הזכאות נובעת מהעובדה שאחוזי נכות נקבעים על סמך כלל הליקויים מהם סובל תובע הקצבה. ככל שרמת הנכות נחשבת לגבוהה יותר וככל שהאדם מוגבל ביכולתו להתפרנס, כך גובה הקצבה יהיה גבוה יותר.

כדי לבדוק זכאות זאת יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי, להתייצב בפני ועדה רפואית, ולהגיש את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים.

השתתפות במימון מכשירי שמיעה

ילד או מבוגר, הסובל מלקות שמיעה שיכול להסתייע במכשיר עזר, יכול להגיש בקשה לסיוע במימון רכישת המכשיר. בשל השיפורים הטכנולוגיים הנוכחיים, מכשירי השמיעה של ימינו נחשבים למשופרים במידה רבה לעומת אלה שהיו נפוצים בעבר, אך הם יקרים, הסיוע במימונם חיוני לחולים.מכשיר שמיעה

לקופות החולים השונות יש הסדרים עם ספקים שונים ובכדי לממש את הזכות צריכים המבוטחים לברר את הנוהל המקובל בקופת החולים שלהם. באופן כללי ניתן לומר שישנם נהלים מיוחדים שתקפים לגבי צעירים ונהלים אחרים רלוונטיים עבור בוגרים ומבוגרים.

בבדיקת הזכאות יש לקחת בחשבון מלבד גיל המבוטח גם את מאפייני המכשירים השונים הקיימים בשוק, גודלם והטכנולוגיה שעל פיהם הם פועלים, וקיום ביטוחים משלימים או פרטיים, שיכולים להשפיע גם הם במימון מכשירי שמיעה ועזרים נוספים.

סיוע ממשרד הרווחה

חלק מכבדי השמיעה ומהחרשים בישראל יכולים להימצא זכאים לסיוע מיוחד שניתן להם מטעם משרד הרווחה – אגף השיקום. בעיקרו של דבר הסיוע נועד לאנשים ששמיעתם נפגעה בטרם מלאו להם שלוש שנים. על מנת להגיש בקשה יש צורך למלא טופס "בקשה לקבלת שירותי תמיכה לתקשורת".

את הבקשה לסיוע יש למלא בליווי של עובד סוציאלי ושל רופא אף אוזן גרון, שאמור לפרט את הבעיה הרפואית ואת השלכותיה על השמיעה. מי שבקשתו מתקבלת זכאי למימון עזרים שונים, בכפוף להשתתפות עצמית. בין העזרים ניתן למצוא עזרי תקשורת למחשבים ולמכשירי חשמל נוספים, עזרים לאמצעי טלפוניה קווית וטלפונים סלולריים, מכשירי שמיעה, מכשירי אתראה ועוד.

במקביל לסיוע זה ישנה זכות לקבלת מענק חודשי במקרים בהם ישנה ירידה אקוטית בשמיעה, וזאת בכפוף להגשת בקשה מתאימה. גובה המענק תלוי בקריטריונים שונים כגון גיל וקיום מקור פרנסה.

גמלת ילד נכה בעל ירידה בשמיעה

המוסד לביטוח לאומי מעניק גמלאות לילדים נכים ובפרט לילדים אשר סובלים מירידה משמעותית בשמיעה או מחרשות. גמלה זו הינה רלוונטית לילדים ולבני נוער מתחת לגיל 18 שנים ועל מנת לקבלה יש צורך להגיש תביעה למוסד. כנהוג, יש צורך לצרף את כל המסמכים שיעידו על מצבו של החולה או האדם הסובל מהלקות.

יש צורך בקיום ועדה רפואית לשם אבחון הילד. על הילד והוריו להגיע במועד שאליו זומנו ויש להגיע עם כל המסמכים הרפואיים לרבות בדיקות, סיכומי אשפוז וכיוצא באלה.

זכויות מיוחדים לילדים

עבור ילדים לקויי שמיעה, ההתמודדות עשויה להיות מורכבת הן במערכת החינוך והן במסגרות אחרות. כדי להפוך את ההתמודדות לקלה יותר ישנם זכויות מיוחדות לילדים ובהן:ילדות

  • קיום מסגרות מיוחדות לבעלי צרכים מיוחדים ובהם גם לקויי שמיעה.
  • קיום מרכזי סיוע לתלמיד החרש או לקוי השמיעה ולבני משפחתו באמצעות מרכזים ייעודיים.

מתן טיפולים מיוחדים במסגרת סל הבריאות לילדים לקויי שמיעה, בעלויות מופחתות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!