לאילו זכויות זכאים הסובלים ממחלות נפשיות?

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות הסובלים ממחלות נפש

רבים מהסובלים ממחלות נפשיות הם אנשים בעלי יכולת תפקודית מגוונת, יש הזקוקים לטיפולים הכוללים אשפוז ממושך במוסדות מתאימים אך במקרים רבים ניתן בהחלט לקיים טיפולים ללא צורך באשפוז לתקופות משמעותיות.

הנטייה היום היא להתייחס לחולי נפש כאל אנשים בעלי יכולות הראויים לחיים מלאים ומספקים. לכן קבעה המדינה את הזכויות המגיעות לחולים, וחשוב להבין כיצד ניתן למצות את מלוא הזכויות.

הבסיס המשפטי למיצוי זכויות במחלות נפשיולת

תחילה יש להבין שהזכויות המוענקות מתבססות על חוקים ועל תקנות שונים. קיים החוק הבסיסי של כבוד האדם וחירותו, אשר במקביל לתקנות שונות בא להטיל סייגים על מצבים של אשפוז כפוי. במקביל, חוקים כמו חוק זכויות החולה, חוק שיקום נכי נפש בקהילה וכן סל הבריאות, מסדירים את הבדיקות והטיפולים ואופן ביצועם.

בין היתר זכותם של החולים לקיים בדיקות בנוכחות אדם שלישי. בנוסף, גם כאשר מדובר על מצבים שבהם מתבצע אשפוז כפוי עומדות לרשות החולה זכויות כגון ייצוג משפטי בהתאם לצורך.

זכויות רפואיות מגוונות

מכיוון שההעדפה כיום היא להימנע ככל שניתן מטיפול במסגרת אשפוז, לנפגעי נפש ישנה הזכות לקבל טיפולים רפואייםרופא ללא אשפוז, במגוון מוסדות המתאימים לצורכיהם ולמצבם. בין היתר הטיפול מבוצע במסגרת קופות החולים השונות, במסגרות ייעודיות לילדים ולבני נוער, במרכזים קהילתיים מותאמים וכיוצא באלה.

בדומה לחולים שהרקע למחלתם הוא גופני בעיקרו, גם כאשר מדובר על חולים על רקע נפשי זכאים החולים לכיסוי על פי ההגדרות של סל הבריאות. בהתאם לסל זה יוגדרו בכל עת זכויות שונות לרבות טיפולים ותרופות שיינתנו בהתאם להתוויות ולמצבו האישי של המטופל.

הזכויות כוללות ביצוע אבחונים מעמיקים, קבלת טיפולים אישיים או בקבוצה, פסיכותרפיה לסוגיה, טיפולים תרופתיים שונים ועוד.

הזכות של הנפגעים ממחלות נפשיות להשתקם

על רקע ההכרה שחולים על רקע נפשי יכולים בהחלט להתקדם, ישנם זכויות מפורטות שעוסקות בשיקומם. משרד הבריאות מנהל לצורך כך מערך שלם של ועדות שיקום שתפקידן העיקרי הוא לטפל בתהליך ואליהם פונים בכדי לקבל אישור שתקף לתקופה של שנה. לאחר מכן ייבדק מצבו של החולה ויוחלט האם מצבו עדיין מאפשר לו לקבל סיוע ברמה השיקומית.

כדי שוועדת השיקום תוכל לדון בבקשה של החולה יש צורך למלא טפסים מפורטים שכוללים את פרטיו האישיים של החולה ובצירוף של מסמכים רפואיים מפורטים. רופא או פסיכיאטר חייב לפרט אודות מצבו של החולה ומומלץ להוסיף פרטים מפורטים ככל שניתן המגובים במסמכים. למי שנמצא מתאים, ההטבות שיאושרו יכולות להיות מגוונות ביותר ולכלול בין היתר: מסגרות מותאמות של תעסוקה מוגנת או זכויות לשיקום על רקע מקצועי בשיתוף המוסד לביטוח לאומי; קבלת שירותים רפואיים נוספים כגון טיפולי שיניים וסיוע ברכישת ציוד רפואי; והשתתפות במועדונים ייעודיים, סיוע בתוכניות השכלה ועוד.

זכויות בביטוח לאומי

בדומה לאנשים שחלו או נפצעו כאשר הרקע הוא גופני, גם חולי נפש רשאים לתבוע מהמוסד לביטוח לאומי הכרה במצב של נכות. נכות נפשית, בדיוק כמו נכות גופנית, הינה מצב שמקשה על החולה לקיים את עצמו ולכן הזכות לקבלת קצבאות או גמלאות שונות היא חשובה ביותר. מי שוועדה רפואית תקבע לו אחוזי נכות מתאימים יהיה רשאי לקבלה לתקופת זמן מוגבלת או אפילו לצמיתות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!