Site icon המרכז לזכויות נכים

זכויות נכים בעבודה

זכויות נכים בעבודהנכים בישראל שנמצאים בגיל העבודה, כלומר בין גיל 18 לגיל הפרישה, זכאים למגוון זכויות שונות בהתאם למצב שלהם ולרמת התפקוד שלהם. על זכויות נכים בעבודה נרחיב במאמר הבא. 

 

זכויות נכים בעבודה- תשלום לביטוח לאומי

זכויות נכים בעבודה היא חובה והמוכרת בהם היא קבלת פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי. מקבלת קצבת נכות כללית בשיעור של 75% ומעלה זכאי לפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי בתקופת הקצבה, גם אם יש לו הכנסה שלא מעבודה. יש לשים לב כי יש לקבל את הקצבה לצמיתות או לשנה לפחות. במידה שאדם זה עובד שכיר המעסיק ישלם עבורו את דמי ביטוח לאומי לענפי נפגעי עבודה, אימהות ופשיטת רגל. במידה שאדם זה עצמאי ישלם מהכנסתו דמי ביטוח לאומי לענפי נפגעי עבודה ואימהות. 

על מנת לקבל את ההטבה על עובד שכיר להציג למעסיק אישור  מביטוח לאומי על הפטור. לכל השאר ניתן הפטור אוטומטית. 

זכויות נכים בעבודה- מס הכנסה

גם רשות המיסים מעניקים לנכים שנמצאים בגיל עבודה מספר זכויות נכים בעבודה. 

 

זכויות נכים בעבודה- מהי קצבת נכות כללית?

ציינו קודם, שנכים בעבודה מקבלים פטור מביטוח לאומי במידה שמקבל קצבת נכות כללית בשיעור של 75% ומעלה. אך מהי קצבת נכות כללית?

קצבת נכות כללית היא קצבה הניתנת לתושבים ישראלים בלבד בגיל העבודה. גיל העבודה מתחיל מגיל 18 ועד גיל הפרישה. כמו כן, גם עבור צעירים מגילאי 16 עד 18 שעבדו כעובדים קטינים. על אלה צריכים לחול התנאים הבאים- 

 

זכויות נכים בעבודה- מה בנוגע לניידות?

התמודדות הניידות עבור נכים היא התמודדות מאתגרת במיוחד, שכן פעמים רבות הם צריכים להיעזר באביזרים מיוחדים שעלולים לעלות סכומים גבוהים מאוד. כתוצאה מכך, נכים בעבודה, שסובלים מליקוי בגפיים התחתונות באופן שמגביל את הניידות שלהם, זכאים לקבלת גמלת ניידות. קיימת רשימת ליקויים הכוללת מצבים כמו שיתוק, קטיעות גפיים, קיצור גפיים, נקעים, מומים מלידה ועוד. 

גמלת ניידות היא למעשה סל הטבות לסיוע בניידות. הטבות אלה כוללות- 

מלבד לגמלת ניידות, נכים בעבודה זכאים גם להטבות מסוימות ממשרד התחבורה- 

זכויות נכים בעבודה- גמלת שירותים מיוחדים

נכים בגיל העבודה, כלומר בין גיל 18 לגיל הפרישה זכאים לקצבת שירותים מיוחדים. תושבים אלה צריכים לשלם דמי ביטוח לאומי בהתאם לחוק. כמו כן, קצבה זו תינתן לתושבים שצריכים עזרה בפעולות יומיומיות ביניהן רחצה, הלבשה, היגיינה אישית, תחזוקת הבית ועוד או לתושבים שזקוקים להשגחה מתמדת מחשש שיפגעו בחייהם או בחיים של אחרים. 

קצבת שירותים מיוחדים מעניקה קצבה חודשית והטבות שונות במוסדות ממשלתיים וברשויות המקומיות.

Exit mobile version