נפגעתם מטיפול רפואי רשלי בצבא? הגישו תביעה

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

רשלנות רפואית וגרימת נכות לחיילבמקרים רבים, חיילים מגיעים לרופא הצבאי ומציגים בפניו תלונות שווא על פגיעות, כאבים או תחושה כללית רעה כדי לקבל חופשות או פטורים כאלה ואחרים.

משום שמצבים אלה קורים לעיתים קרובות הצוות הרפואי הצבאי אינו מתייחס ברצינות לכל פניה והוא נוהג בחשדנות ובזהירות כלפיה.

עקב הלך רוח זה, מתרחשים לעיתים מצבים בהם החייל אכן חולה, אך הצוות הרפואי אינו מתייחס ברצינות לתלונותיו, והאבחון הרשלני, או העדר האבחון, עלול להתבטא בהשלכות בריאותיות חמורות, כולל נכות. כל מקרה כזה הוא רשלנות רפואית לכל דבר.

במקרים בהם חייל נפגע תוך כדי שירותו הצבאי, פגיעה פיזית או נפשית, הוא ייחשב לנפגע תחת הסדר מיוחד בחוק הנכים (תגמולים ושיקום) [נוסח משולב], תשי"ט-1959. החוק קובע הסדר מיוחד עבור חייל (בשירות סדיר, בקבע או במילואים) אשר נפגע בעודו משרת בצה"ל.

הקשר הסיבתי והרשלנות הרפואית

בחוק הנכים נקבע תנאי להתקיימות ההסדר המיוחד והוא הוכחת קשר סיבתי בין השירות הצבאי לטיפול הרפואי, ובמקרים של רשלנות רפואית עקב טיפול לא מתאים או אי אבחון של מחלה בזמן יהיה ניתן להגיש תביעה, מכוח חוק הנכים, שבסופה ייתכן שתזכה את החייל בפיצוי.

מעבר לקשר הסיבתי בין הטיפול לשירות יש להוכיח גם שהמחלה הוחמרה או נגרמה כתוצאה מהטיפול הרפואי הרשלני שהוא קיבל בעת מילוי שירותו. גם אם החייל סבל מהמחלה לפני גיוסו אולם זו לא אובחנו בתהליך הגיוס אלא התגלתה במהלך שירותו, מחלתו תחשב כנובעת משירותו הצבאי והוא יוכר כנפגע לפי חוק הנכים.רפואה

כשחיילי צה"ל מתגייסים נאסר עליהם לפנות לקופת חולים אזרחית והם מחויבים לפנות לצוות הרפואי הצבאי, לכן כל טיפול שחייל מקבל במהלך שירותו שהתרחשה בו רשלנות רפואית יכול לגרום לכך שהקשר הסיבתי יתקיים. דוגמא לכך ניתן לראות בפס"ד ע"א 835/94 מלמד נ' קצין התגמולים – בית המשפט קבע שמאחר והחייל מחויב לרפואה הצבאית, ה"כפייה" הזו מעצמה מוכיחה את הקשר הסיבתי הנדרש לפי החוק.

מתי חלה התיישנות?

בחוק הנכים ישנה הוראה מיוחדת אשר חלה במקרה של רשלנות רפואית שגרמה לחייל לנזק, אשר קובעת תקופת התיישנות של שלוש שנים מיום שחרורו של החייל.

בנוסף, אם החייל תבע את הביטוח הלאומי כדי לקבל פיצויים ולקבל הכרה בנכות שנגרמה לו, אין לו יותר זכות לתבוע פיצויים מכוח חוק הנכים.

מה צריך לדעת לגבי הגשת התביעה?

כשחייל נפגע, הוא תובע את משרד הביטחון ומבקש הכרה כנכה צה"ל. הוא מגיש את תביעתו במסגרת חוק הנכים וגובה הפיצוי יקבע לפי דרגת נכותו, שתקבעה על ידי ועדה הרפואית של אגף השיקום.

במקרה זה, אין צורך להוכיח את הרשלנות אלא מספיק שהמקרה קרה תוך כדי שירותו ובע

טופס

קבות שירותו, זאת בניגוד לתביעות רשלנות אחרות בהן יש צורך להוכיח שהתרחשה רשלנות על מנת לזכות בפיצוי. גם הפיצוי שונה בתביעות חיילים, והחייל מקבל קצבה חודשית, פיצוי חד פעמי או הטבות בהתאם לדרגת נכותו.

בכל מקרה של רשלנות רפואית בצבא מומלץ לפנות לייעוץ עם עורך דין המתמחה בתחום, אשר מכיר את נהלי הצבא ואת אופי הרשלנות הרפואית.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!