אחוזי נכות ביטוח לאומי

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

אחוזי נכות ביטוח לאומיכל מי שסובל מנכות מסוימת זכאי להטבות מסוימות מהמוסד לביטוח לאומי. ההטבות להם יהיה זכאי אדם נכה ישתנו בהתאם לאחוזי הנכות שייקבעו לו.  אחוזי הנכות ייקבעו לאחר ועדה רפואית בה יבחנו את מצבו הרפואי של האדם ויחליטו מה הזכויות המגיעות לו. על אחוזי נכות ביטוח לאומי נרחיב במאמר הבא. 

 

כיצד נקבעים אחוזי נכות?

אחוזי נכות ביטוח לאומי נקבעים בוועדות רפואיות. וועדות אלה מתקיימות בביטוח לאומי ובהן מחליטים על הזכאות לקצבה, מענק או כל הטבה אחרת בגין נכות. בוועדה הרפואית ייקבעו את אחוזי הנכות על פי מספר מבחנים שונים. למעשה, בתקנות ביטוח לאומי יש ספר מבחנים לקביעת אחוזי נכות ושם מופיע אחוז נכות מוגדר לכל לקות רפואית. במידה שהחולה סובל ממספר ליקויים רפואיים, יבצעו חישוב משוקלל של אחוזי הנכות הרפואיים. הנכות המשוקללת לעולם לא תעבור 100% נכות המקסימליים האפשריים. 

יש לקחת בחשבון שקיימים אחוזי נכות ביטוח לאומי שאינם נלקחים בחשבון בקביעת אחוזי הנכות הכללית. מדובר בסעיפים מנופים שבתקנות ביטוח לאומי לא משפיעים על הכושר לעבוד ולהשתכר. כלומר גם אם קיימים ליקויים הם לא ייחשבו באחוזי הנכות. 

נכות לצמיתות ונכות זמנית

במסגרת קביעת אחוזי נכות ביטוח לאומי, הועדה הרפואית רשאית לקבוע אחוזי נכות לצמיתות או באופן זמני. יש מצבים רפואיים שהרופאים עלולים לקבוע כזמניים ולכן במצב כזה לא יקבעו את אחוזי הנכות לצמיתות. בדרך כלל, במצבים בהם קובעים אחוזי נכות באופן זמני, גם הזכאות לקבלת קצבה תהיה זמנית. כאשר תסתיים התקופה שהגדירו, במידה שהחולה עדיין סובלים מליקויים רפואיים, יהיה עליו לעבור את התהליך כולו מהתחלה ולקבל זכאות מחדש. 

קראו עוד: זכויות נכים ביטוח לאומי

קבלת פיצויים לפי אחוזי הנכות

קביעת אחוזי נכות ביטוח לאומי מיועדת בסופו של דבר על מנת להגדיר את הזכאות לקבלת פיצויים ואת גובה הפיצויים שיקבלו. אחוזי הנכות הרפואית הם רק קריטריון אחד בין מגוון קריטריונים שקובעים את הזכאות לקבלת פיצויים או קצבת נכות מביטוח לאומי.

 

קצבת נכות כללית

קצבת נכות כללית היא קצבה המיועדת להקלה כלכלית על חולים במצבים רפואיים שונים. גובה הקצבה ייקבע בהתאם לגורמים כמו אחוזי נכות ביטוח לאומי, גובה אובדן ההכנסות, מצב משפחתי, גיל ועוד. קצבת  נכות כללית היא קצבה המשולמת באופן חודשי, בדומה למשכורת. ניתן לקבל קצבת נכות חלקית, מלאה, זמנית או לצמיתות. רק תושבים ישראלים מגיל 18 ועד גיל הפרישה יוכלו לקבל קצבת נכות. צעירים בין גילאי 16 עד 18 יוכלו לקבל קצבה במידה שהם עובדים כקטינים. 

האחוזי נכות מביטוח לאומי בשיעור של 60% בעקבות ליקוי גופני, שכלי או נפשי שנובע ממחלה, תאונה או מום מלידה יהיו זכאים לקצבת נכות. במידה שקיימים מספר ליקויים ואחד מהם בשיעור של 25% לפחות אז יהיה ניתן לקבל קצבה גם בשיעור של 40% אחוזי נכות ביטוח לאומי. בנוסף, זכאות לקצבה תגיע גם למי שמוגדרת כעקרת בית ונקבעה לה זכות רפואית בשיעור של 50% לפחות. אחוז הנכות הרפואית יקבע גם את הזכאות לקצבה וגם את גובה הקצבה שיקבל החולה. 

 

נכות מעבודה

האחוזי נכות מתייחסים גם לפגיעה בעבודה. אחוזי נכות מעבודה מתחלקים כך. עד 8% אחוזי נכות ביטוח לאומי לא ניתן לקבל פיצוי כלל. מ9% ועד 19%, במידה שאחוזי הנכות נקבעו לצמיתות, ניתן לקבל מענק חד פעמי. מ-20% אחוזי נכות ביטוח לאומי ומעלה, ניתן לקבל קצבה חודשית קבועה. 

קצבת שירותים מיוחדים

האחוזי נכות מביטוח לאומי מתייחסים גם לקבלת קצבת שירותים מיוחדים. אחוזי נכות הנקבעים בקצבת שירותים מיוחדים דומים לאחוזי הנכות הנקבעים לקבלת קצבת נכות כללית. בהחלטה על זכאות לקבלת קצבת שירותים מיוחדים אחוזי הנכות מהווים אחד מהקריטריונים לזכאות כאשר יש עוד קריטריונים שיש להתייחס אליהם. רק מי שעובר את הסף המזכה, כלומר 60% אחוזי נכות ביטוח לאומי למקבלי קצבת נכות כללית ו-75% נכות רפואית למי שלא מקבל קצבת נכות כללית וההכנסה שלו לא עולה על 5 פעמים השכר הממוצע בשוק, תמשך הבדיקה בה יבדקו את המידה בה החולה זקוק לקבלת סיוע בביצוע פעולות יום יום פשוטות.

 

פטור מתשלום ביטוח לאומי

האחוזי נכות מביטוח לאומי מקנים גם זכאות לקבלת פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי. במידה שנקבעו לכם אחוזי נכות בשיעור של 75% ומעלה, תהיו זכאים לקבלת פטור מתשלום ביטוח לאומי בתקופת הקצבה, גם אם אתם מקבלים הכנסה שלא מעבודה. שימו לב כי לשם כך עליכם לקבל קצבת נכות לצמיתות או לתקופה של שנה לפחות. במידה שאדם שמקבל קצבה עובד כשכיר, המעסיק שלו צריך לשלם עבורו את דמי הביטוח לענפי נפגעי עבודה, אימהות ופשיטת רגל. במידה שמדובר בעובד עצמאי יהיה עליו לשלם מההכנסה שלו דמי ביטוח לאומי לענפי נפגעי עבודה ואימהות. לקבלת ההטבה יש להציג אישור מביטוח לאומי על קבלת הפטור. 

 

הטבות רשות המיסים

אחוזי נכות ביטוח לאומי כוללים גם הטבות מרשות המיסים. ההטבה הראשונה היא פטור מתשלום מס הכנסה. הטבה זו מגיעה למי שיש 100% נכות רפואית מבעיה אחת, או שהנכות הרפואית המשוקללת שלו מגיעה ל- 90%. פטור מתשלום מס הכנסה ניתן במידה שתקופת הנכות עולה על 184 ימים. הפטור ניתן עד לתקרת הכנסה המתעדכנת מדי שנה. 

הטבה נוספת מרשות המיסים היא קבלת מענק עבודה. עובדים המשתכרים עד רמת שכר מסוימת יהיו זכאים לקבל מענק עבודה. עוד הטבה היא הזכאות לשתי נקודות זכות במס הכנסה. הטבה זו ניתנת להורים לילדים בעלי מוגבלות וליקויים שונים. לקבלת ההטבות השונות עליכם לפנות לרשות המיסים במוקד הטלפוני או באתר האינטרנט של הרשות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!