דום נשימה בשינה – מקנה לכם זכויות

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

דוקטוראחת מהפרעות השינה הנפוצות ביותר היא תסמונת דום נשימה בשינה ממנה סובלים כ-5% מהאוכלוסייה. ישנן דרגות שונות לתסמונת ומי שסובל ממנה בדרגה קשה יחווה תסמינים שונים שעלולים אף להוביל לכך שיהיה זכאי לזכויות שונות בביטוח הלאומי. רוצה לדעת אם מגיע לך סבסוד לקניית מכשיר סיפאפ או אחוזי נכות? הכנו עבורך מדריך מקוצר.

 

הפגיעה באיכות החיים

אנשים צריכים לישון טוב כדי לתפקד, וכאשר אדם סובל מתסמונת דום נשימה הוא חווה פגיעה משמעותית באיכות חייו. הפגיעה באיכות השינה בסופו של דבר משפיעה עמוקות על התפקוד היום יומי, אך היא מעלה גם את הסיכון לחלות במחלות שונות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, שבץ מוחי, הפרעות שונות בריכוז ואף דיכאון.

 

הזכויות בביטוח הלאומי

במקרים קשים של תסמונת דום נשימה בשינה הדבר יכול להשפיע גם על התפקוד בעבודה ולהוביל לפגיעה בפרנסה. במקרים מסוימים אנשים אף יהיו זכאים לקבלת אחוזי נכות ולקבלת קצבה זמנית או קבועה. כאשר דום נשימה משפיע על תפקוד חיוני, לדוגמה כאשר מדובר על עובד שמחויב בריכוז, כמו נהגים או מפעילי מכונות כבדות, הסיכוי להיות זכאי לאחוזי נכות עולה וניתן לברר זאת על ידי הגשת בקשה להכרה באחוזי נכות בביטוח הלאומי, זאת כמובן לאחר אבחון תסמונת דום נשימה בשינה על ידי אנשי הרפואה המתאימים.

אם בוועדה של הביטוח הלאומי נקבעים מעל 40% נכות הדבר יזכה בקצבת נכות, כמו כן, תהיה זכאות לשיקום מקצועי ואף להקלות במס הכנסה והקלות שונות בארנונה. בגלל שלא קיים כיום סעיף ספציפי לתסמונת דום נשימה בביטוח הלאומי, הוועדות עוסקות בנושא תחת קטגוריית מחלות ריאה כרוניות, ולעיתים יש צורך לפנות לערכאות כדי להכריע בסוגיות שונות של קביעת אחוזי הנכות. כדאי גם לדעת כי ההתייחסות היא אחרת למטופלים שעשו שימוש במכשיר CPAP לטיפול בדום נשימה בשינה והטיפול לא צלח לעומת כאלו שהטיפול כן יעיל עבורם.

 

שלבי האבחון

ישנם סימנים מחשידים לקיומה של תסמונת דום נשימה בשינה והם עייפות במהלך היום, נחירות עם הפסקות נשימה, עצבנות, דיכאון, שינה שאינה רגועה, ירידה בריכוז, ירידה בזיכרון, לחץ דם גבוה וכאבי ראש ביקיצה. האבחון כולל בדיקה של רופא אף אוזן גרון ואבחון מקיף למקור החסימה, אם קיים חשד לתסמונת דום נשימה המטופל יבלה לילה במעבדת שינה שם תיבחן חומרת התסמונת.

 

הטיפולים בתסמונת דום הנשימה

ישנם מספר טיפולים בתסמונת דום נשימה בשינה, כאשר ההמלצות הן בראש ובראשונה לרדת במשקל, להימנע משתיית אלכוהול לפני השינה, להימנע מעישון ומלקיחת כדורי שינה. עם זאת, הטיפול היעיל ביותר בתסמונת הוא שימוש במסכת CPAP לטיפול בדום נשימה בשינה המזרימה אוויר בלחץ אל האף והפה. מכשיר סיפאפ מונע למעשה את מחסור האוויר בעת השינה והוא הוכח כטיפול היעיל ביותר לתופעה. כאשר אדם מאובחן עם תסמונת דום נשימה הוא זכאי לרכוש מכשיר סיפאפ בסבסוד קופות החולים וסל הבריאות וגם באמצעות ביטוחים בריאותיים פרטיים. מומלץ לטפל במהירות האפשרית כדי למנוע את הידרדרות הבריאות מבחינות רבות, אך גם כדי לזכות באיכות חיים ואיכות שינה שמשפיעה כמעט על כל אספקט בחיים.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!