זכויות לתו נכה

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות לתו נכהלאור מצוקת החניה בארץ בכלל ובמרכז בפרט, עלה צורך לסייע לנכים במציאת מקומות חניה נוחים וקרובים. כתוצאה מכך, נכים מקבלים תו נכה שמסייע להם בחניית הרכב במקומות שמורים, נוחים ונגישים עבור אוכלוסיית הנכים. על זכויות לתו נכה נרחיב במאמר הבא.

 

זכויות לתו נכה- מה זה?

בהתאם לחוק, לנכה בעל תו נכה קיימת הזכות להחנות את רכבו בכל מקום בו ירצה, גם אם מדובר במקום אסור לחניה, בתנאים הבאים-

  • הרכב חונה במקום שאין לידו חניית נכים, או שחניית הנכים אינה פנויה. 
  • הרכב חונה במקום שאין בקרבתו מקום חניה או שמקום החניה אינו פנוי. 
  • הרכב חונה כך שאינו מסכן ואינו מונע מעבר הולכי רגל, עגלות ילדים או נכים. 
  • החניה לא מפריעה לרצף התנועה ולעיכובה.

זכויות לתו נכה- מי זכאי?

על מנת לקבל תו נכה יש לעמוד באחד מהתנאים הבאים- 

  • נכה הזקוק לרכב כאמצעי התנועה שלו, בעקבות מוגבלות של רגליו. 
  • נכה בעל דרגת נכות בשיעור של 60% לפחות, אשר התנועה בדרכים ללא רכב עלולה לפגוע ולהחמיר את מצבו. 
  • נכה המוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים להתנייד.

 

זכויות לתו נכה- סוגי תו נכה

קיימים מספר סוגים של תגי נכה המשתנים על פי סימנים. סימנים אלה מעידים על צרכיו של בעל התו. על ההבדלים בין התגים השונים- 

  • תו נכה רגיל- בעל משולש ירוק בתוכו. 
  • תו נכה של אדם הנעזר בכיסא גלגלים- בעל מלבן כחול בתוכו. 
  • תו נכה המונפק ממשרד הביטחון- בעל משולש ירוק וכלנית. 
  • תו נכה של אדם הנעזר בכיסא גלגלים ומונפק ממשרד הביטחון- בעל כלנית ומלבן כחול. 
  • תו נכה של נכה צה"ל- בעל כלנית בתוך משולש/ מלבן (בהתאם למצב). 

מלבד הסימנים השונים בין תגי הנכה, כמעט אין הבחנה בין בעלי התג ובין הזכויות שקיימות להם. עם זאת קיימים הבדלים קטנים מאוד. לדוגמא, בעלי תג עם סימן כחול זכאים לנסיעה בנתיב תחבורה ציבורית. 

 

זכויות לתו נכה- כיצד מקבלים?

על מנת לקבל הטבת תו נכה ממשרד התחבורה יש לפנות ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות של משרד התחבורה ולצרף אישורים ומסמכים מתאימים. 

על מנת להגיש בקשה לתו נכה יש להנפיק טופס בקשה לתו נכה ולצרף אליו מסמכים שונים ביניהם תעודת זהות, צילום רישיון נהיגה, מכתב המצהיר אילו רכבים יש לכרוך בתג האישי ומספרי רישוי. יש לשים לב כי מותר לנקוב ב2 רכבים מקסימום. 

כמו כן, במידה שהאדם עבר בחינה מטעם הועדה הרפואית לקביעת מוגבלות בניידות, יש לצרף את אישור הוועדה לטפסים שמגישים למשרד התחבורה. במידה שאין אישור כזה, מומלץ להיעזר בעדות ובחינת רופא המצדיק את קבלת התג. 

בנוסף, חשוב מאוד לשמור תיעוד של מסמכים המונפקים להגשת הבקשה, מאחר ולא ניתנים שנית לשולח הבקשה. שימו לב שלא ייבחנו קבצים ותמונות שטרם פוענחו על ידי איש מקצוע רלוונטי (רנטגן, א.ק.ג וכדומה).

את טופס הבקשה והמסמכים המצורפים אליו ניתן להגיש באופן מקוון לאתר של משרד הרישוי, לאחר שהמסמכים נסרקו ואוגדו כמסמך PDF אחיד. במידה שתרצו לברר מה מצב הקשה, ניתן לבצע מעקב על שלבי הבקשה ועל הטיפול בה על ידי פנייה למוקד הטלפוני של משרד הרישוי. 

 

זכויות לתו נכה- כמה זמן לוקח להוציא תו נכהזכויות לתו נכה- כמה זמן לוקח להוציא תו נכה?

קשה לענות באופן חד משמעי כמה זמן לוקח להוציא תו נכה, מאחר שזמן ההמתנה משתנה בהתאם לסיבות האישיות של מגיש הבקשה. יש לקחת בחשבון כי הגשה ברורה ומסודרת של המסמכים הנדרשים עלולה לסייע בזירוז של קבלת התו, בזכות היעדר תהיות או קשיים שעלול להערים משרד התחבורה במצב של בקשה לא מובנת. 

עם זאת, לאחר הגשת הבקשה והמסמכים הרלוונטיים יש לקבל תשובה בתוך 90 ימים מרגע הגשת הבקשה. שימו לב כי כעבור יום עסקים אחד מקבלים זכאות וירטואלית. זכאות וירטואלית היא זכאות שלאורה מתקבלת החלטה על ידי פקחים האם להתחשב ברכב כרכב בעל תו נכה או לא. זכאות זו מתקבלת תוך יום ואילו התו אמור להגיע לבית הזכאי בתוך שבוע. למרות זאת, ניתן לצפות לעיכובים ולשינויים כתוצאה מגורמים שונים. 

זכויות לתו נכה- מיקום התו

במידה שקיבלת תו נכה, יש למקם אותו צמוד לחלון הקדמי בצד שמאל של הרכב, או בחלון הצדדי של הנהג. על ידי כך כל גורם אכיפת חוק יוכל לבחון את התו ואת הפרטים שלו בצורה ברורה. מומלץ לרכוש מתקן ייעודי להצגת תו נכה. 

 

זכויות לתו נכה- הטבות נוספות של משרד התחבורה

מלבד תו נכה, נכים מקבלים הטבות נוספות ממשרד התחבורה. הטבות אלה אמורות להקל על הנכים בהתניידות, בין אם על ידי רכב פרטי ובין אם על ידי תחבורה ציבורית. ריכזנו לכם את ההטבות הנוספות הניתנות לנכים ממשרד התחבורה-

  • פטור מאגרת רישוי רכב- הטבה זו ניתנת לנכים בעלי דרגת נכות בשיעור של 60% ומעלה שתנועתם בדרכים אינם מסכנת את בריאותם. על מנת לקבל את ההטבה הזו יש לפנות ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות של משרד התחבורה ולצרף אישורים ומסמכים. 
  • 33.3% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית- הטבה זו ניתנת למקבלי קצבת נכות כללית ובעלי תעודת נכה מביטוח לאומי. ביטוח לאומי מעביר למשרד התחבורה רשימות של הזכאים להטבה. לנסיעה באוטובוסים ההנחה ניתנת ברכישת כרטיסיות בלבד. לנסיעה ברכבת/ רכבת קלה/ מטרונית ההנחה ניתנת על ידי רב קו בלבד. 
  • 50% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית- הטבה זו ניתנת עבור נשים מגיל 60 ומעלה וגברים מגיל 65 ומעלה. באוטובוס באוטובוסים ההנחה ניתנת על ידי הצגת תעודת זהות או הצגת אזרח ותיק. בנוסף ניתן להטעין רב קו עם הזכאות להנחה (חשוב לעדכן פרופיל במרכז שירות של רב קו). ברכבת/ רכבת קלה/ מטרונית ההנחה ניתנת על ידי רב קו בלבד (יש לעדכן פרופיל במרכז שירות של רב קו). 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!