זכויות נכים ארנונה

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות נכים ארנונהמדינת ישראל היא מדינת רווחה, אשר מודעת לעובדה שרבים מאזרחיה מתמודדים עם בעיות ומוגבלויות שונות. אנשים אלה מתמודדים עם מגוון קשיים שונים שמונעים מהם לנהל שגרת חיים תקינה כמו עולם. לכן, מדינת ישראל חוקקה חוקים ותקנות שמיועדים לסייע למתמודדים עם מוגבלויות שונות מבחינה כלכלית. אחד החוקים הללו נוגע לתשלום הארנונה. על זכויות נכים ארנונה נרחיב במאמר הבא. 

 

זכויות נכים ארנונה- הסיוע של המדינה

אנשים רבים, סובלים ממצבים רפואיים שונים, בעיות בריאותיות, פיזיולוגיות או קוגניטיביות שכוללות קשיים שונים. כפי שציינו, מדינת ישראל מודעת לעובדה שיש אנשים רבים המתמודדים עם קשיים שונים. אנשים אלה מתמודדים עם קשיים שונים אשר מונעים מהם להתפרנס כמו אנשים ללא מוגבלויות. בנוסף, אנשים עם מוגבלויות בדרך כלל צריכים להתמודד עם הוצאות גבוהות מאוד עבור טיפולים, אביזרי עזר שונים ומכשירים שיסייעו להם בשיפור איכות החיים שלהם. בעקבות כך, המדינה מעניקה לאנשים אלה תנאים וזכויות שמעניקים להם סיוע כלכלי בהיבטים שונים. אחת הזכויות הללו היא ההנחה בתשלום ארנונה. חשוב לציין שמעבר להנחה בארנונה המדינה מעניקה הנחות והטבות שונות לבעלי מוגבלויות כמו קבלת קצבות, פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי, הטבות מרשות המיסים ועוד. 

זכויות נכים ארנונה- איך זה בא לידי ביטוי?

במסגרת זכויות נכים, המדינה החליטה על סוגים שונים של הטבות וזיכויים אשר בהן נכללת גם הנחה בתשלום הארנונה. הנחה זו ניתנת עבור ארנונה של דירת מגורים על פי דרגות שונות, בהתאם לרמת הנכות איתה מתמודד האדם. חשוב להבין שלא כולם מקבלים את אותה הנחה. על מנת לקבוע את שיעור ההנחה, הרשות המקומית יכולה לקבוע מבחן הכנסה ולבדוק מה השכר של כל מגיש בקשה לקבלת הנחה. במידה שמדובר באדם שמשתכר שכר גבוה, הרשות המקומית יכולה לקבוע שאינו זכאי לקבלת הנחה או לקבוע הנחה נמוכה יחסית.

 

זכויות נכים ארנונה- מי זכאי לקבלת ההנחה?

יש מספר קריטריונים המזכים בקבלת הנחה מתשלום הארנונה- 

  • מי שמקבל קצבת זקנה לנכה זכאי להנחה של 100% בארנונה.
  • מי שמקבל קצבה נכות כללית מ-75% ומעלה, יהיה זכאי לקבלת הנחה בארנונה עד 80%. 
  • מי שמקבל קצבת נכות רפואית מ-90% ומעלה, יהיה זכאי לקבלת הנחה בארנונה עד 40%. 
  • הורים לילדים שמקבלים גמלת נכה, יהיו זכאים לקבלת הנחה בארנונה. 
  • עבור סוגים מסוימים של דירות, יש קבוצות שזכאיות לקבלת הנחה של 66% בארנונה. בין קבוצות אלו נכללים ניצולי שואה ונכי מלחמה בנאצים, נכי צה"ל, מקבלי תגמולים מהמשטרה או שב"ס, נפגעי פעולות איבה ועוד. 

 

זכויות נכים ארנונה- כיצד ניתן לקבל את ההנחה?

על מנת לממש את הזכאות שלכם ולקבל הנחה מארנונה עליכם לפנות לאגף גביית הארנונה ברשות המקומית. לאחר שתפנו לאגף הגבייה, יהיה עליכם למלא טופס מתאים ולצרף את כל המסמכים הרפואיים והמסמכים הרלוונטיים המעידים על המצב הרפואי שלכם, על סוג הנכות, על אחוזי הנכות המוכרים מביטוח לאומי ועוד. חשוב להגיש את כל המסמכים שהרשות המקומית תבקש לראות על מנת להיות בטוחים שתקבלו את ההנחה. לאחר הגשת הבקשה הרשות המקומית תחליט האם לאשר או לדחות את הבקשה שלכם. במידה שהרשות דוחה את בקשתכם ואתם לא מקבלים הנחה בארנונה תוכלו להגיש ערעור על ההחלטה. על מנת להגדיל את הסיכוי שתקבלו את ההנחה הרצויה, חשוב מאוד להגיש את הבקשה בזמן ובאופן הנכון, בהתאם להוראות המדינה. כך יהיה ניתן לדון בבקשה שלכם ולענות לה בחיוב. 

שימו לב, כי בחלק מהרשויות המקומיות, תוכלו לקבל הנחה רטרואקטיבית. לשם כך יהיה עליכם להוכיח שאתם מתמודדים עם הנכות לפני הגשת הבקשה. חשוב לברר האם הרשות בה אתם מתגוררים מעניקה הנחה רטרואקטיבית ומה התנאים לכך. עשו זאת כמה שיותר מהר בשביל להבטיח שתקבלו את ההנחה. 

זכויות נכים ארנונה- מטרות ההנחה

הנחה בארנונה הניתנת לנכים ולקבוצות אוכלוסייה נוספות מיועדות על מנת להשיג מספר מטרות- 

  • הקלה בקשיי דיור- דיור הוא מוצר חיוני אך עדיין כולל קשיים רבים. לכן, המדינה מנסה לעשות כל שביכולתה בשביל להקל על אנשים שנתקלים בקשיי הדיור על מנת שיוכלו להנות ממנו כזכות בסיסית. 
  • קשיים במציאת תעסוקה- המדינה מודעת לעובדה שאנשים המתמודדים עם מוגבלויות פיזיות או קוגניטיביות מתקשים למצוא תעסוקה עם שכר שיאפשר להם לרכוש או לשכור דירה בתנאי השוק. לכן, היא מאפשרת לאנשים אלה לקבל סיוע במקומות אחרים, כמו הנחה בתשלום הארנונה. 
  • הקלה על המשפחה- אנשים המתמודדים עם מוגבלויות שונות, פעמים רבות מתקשים בניהול שגרת חיים באופן עצמאי ומסתמכים על בני המשפחה שלהם. המדינה מודעת לכך שפעמים רבות נכים הופכים לנטל כלכלי על המשפחות שלהם ולכן מנסה להקל על המשפחה כמה שניתן. 
  • עידוד מגורים באזור מסוים- על ידי הענקת הטבות בתשלום הארנונה, ניתן לעודד מגורים באזור מסוים. לדוגמא, רשות מקומית שרוצה למשוך תושבים נוספים יכולה להעניק הנחה בארנונה לקבוצה מסוימת כמו לדוגמא סטודנטים. כך ניתן לעודד סטודנטים להתגורר באותה רשות מקומית. כך ניתן לשפר את המאזן הדמוגרפי באותו אזור. 

 

זכויות נכים ארנונה- לסיכום

כפי שהבנו, על ידי קבלת הנחה בתשלום הארנונה ניתן להנות מיתרונות שונים כמו הקלה בקשיי הדיור, סיוע למשפחה ועוד. ההנחה בתשלום הארנונה יכולה להקל עליכם מבחינה כלכלית באופן משמעותי. לא משנה מה גובה ההנחה, תוכלו להנות מהקלה כלכלית. כמובן שהארנונה משתנה גם בעקבות גודל הנכס שברשותכם ובעקבות היישוב בו אתם גרים. עם זאת, הנחה בתשלום הארנונה מאפשרת לכם לחסוך מאות שקלים בחודש מה שיכול לסייע לכם ולהקל עליכם באופן משמעותי. על מנת לבדוק את הזכאות שלכם להנחה תוכלו לפנות לרשות המקומית בה אתם מתגוררים

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!