זכויות נכים ביטוח לאומי

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות נכים ביטוח לאומיאדם שבעקבות נכות מסוימת איבד את היכולת להשתכר כהלכה, מקבל קצבת נכות מביטוח לאומי. אנשים שמקבלים קצבת נכות מביטוח לאומי זכאים להטבות וזכויות נוספות. על זכויות נכים בביטוח לאומי נרחיב במאמר הבא. 

 

זכויות נכים ביטוח לאומי- מי זכאי?

לפני שנרחיב על זכויות נכים, נבין מי בכלל זכאי לקצבת נכות של ביטוח לאומי. 

קודם כל יש להבין כי קצבת נכות ניתנת לתושבים ישראלים בלבד מגיל 18 ועד גיל הפרישה. כמו כן, גם עבור צעירים מגילאי 16 עד 18 שעבדו כעובדים קטינים. על אלה צריכים לחול התנאים הבאים- 

  • אדם שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות בעקבות ליקוי גופני, שכלי או נפשי שנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה. או בשיעור של 40% לפחות, כאשר קיימי מספר ליקויים ואחד מהם בשיעור של 25% לפחות. 
  • אדם שלא מסוגל לעבוד שאו שכושר ההשתכרות שלו צומצם באופן משמעותי ב-50% או יותר, ונקבעה לו דרגת אי כושר בשיעור של 60% לפחות. מעל 75% דרגת אי כושר תחשב בשיעור של 100%. 
  • אדם שאין לו הכנסה מעבודה כשכיר או כעצמאי, או שיש לו הכנסה שלא עולה על 6,331 לחודש, לא כולל תשלום דמי מחלה מהמעסיק (נכון לשנת 2022).
  • תושבת ישראל נשואה שעונה על הגדרת עקרת בית ונקבעה לה זכות רפואית בשיעור של 50% לפחות והכושר לתפקוד במשק הבית צומצם ב-50% לפחות.

 

זכויות נכים ביטוח לאומי- תשלום לביטוח לאומי

הזכות הראשונה של נכים לפי ביטוח לאומי היא פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי. מקבלת קצבת נכות כללית בשיעור של 75% ומעלה זכאי לפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי בתקופת הקצבה, גם אם יש לו הכנסה שלא מעבודה. יש לשים לב כי יש לקבל את הקצבה לצמיתות או לשנה לפחות. במידה שאדם זה עובד שכיר המעסיק ישלם עבורו את דמי ביטוח לאומי לענפי נפגעי עבודה, אימהות ופשיטת רגל. במידה שאדם זה עצמאי ישלם מהכנסתו דמי ביטוח לאומי לענפי נפגעי עבודה ואימהות. 

על מנת לקבל את ההטבה על עובד שכיר להציג למעסיק אישור  מביטוח לאומי על הפטור. לכל השאר ניתן הפטור אוטומטית. 

זכויות נכים ביטוח לאומי- הטבות רשות המיסים

רשות המיסים מעניקה לנכים מספר הטבות. 

  • פטור מתשלום מס הכנסה- נכה בעל נכות רפואית בשיעור של 100%, נכה עם נכות בשיעור של 90% מפגיעות באיברים, נכה בשיעור של 89% לצמיתות, עיוור או בעל ליקוי ראויה חמור זכאים לפטור מתשלום מס הכנסה. פטור מתשלום מס הכנסה ניתן במידה שתקופת הנכות עולה על 184 ימים. הפטור ניתן עד לתקרת הכנסה המתעדכנת מדי שנה. נכה ללא אחוזי נכות או בשיעור נמוך מ-90% יגיש בקשה לפטור לפקיד שומה ויקבל זימון לוועדה רפואית. 
  • מענק עבודה (מס הכנסה שלילי)- עובדים המשתכרים עד רמת שכר מסוימת יהיו זכאים למענק עבודה. על מנת לקבל את ההטבה יש לפנות למוקד הטלפוני של רשות המיסים או לאתר האינטרנט של הרשות. 
  • שתי נקודות זכות במס הכנסה- הורים לילדים בגירים בעלי דרגת אי כושר של 74% לפחות לצמיתות והילדים תלויים בהורים, יהיו זכאים לשתי נקודות זכות במס הכנסה. על מנת לקבל את ההטבה יש לפנות למשרד מס הכנסה בבקשה לתיאום מס או להחזר מס. 

 

זכויות נכים ביטוח לאומי- הטבות משרד הבריאותזכויות נכים ביטוח לאומי- הטבות משרד הבריאות

זכויות נכים ביטוח לאומי תקפות גם למשרד הבריאות. תושבים בעלי נכות קבועה שזקוקים למכשירי שיקום וניידות, יהיו זכאים לקבלת סיוע במימון מכשירי שיקום וניידות. בין המכשירים הללו יהיו תותבות, כיסא גלגלים, הליכון וכדומה. על מנת לקבל את ההטבה יש לפנות לרופא המשפחה בקופת החולים של הנכה, ולהגיש בקשה לסיוע. 

כמו כן, נכים שנקבע להם ליקוי רפואי נפשי בשיעור 40% לפחות זכאים לסיוע מסל השיקום. לקבלת ההטבה יש להיכנס לאתר משרד הבריאות או לפנות לגורם המטפל.

 

זכויות נכים ביטוח לאומי- הטבות משרד התחבורה

משרד התחבורה מציע מספר הטבות לנכים ביטוח לאומי- 

  • תו חניה לנכה ופטור מאגרת רישוי רכב- הטבה זו ניתנת לנכים בעלי דרגת נכות בשיעור של 60% ומעלה שתנועתם בדרכים אינם מסכנת את בריאותם. על מנת לקבל את ההטבה הזו יש לפנות ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות של משרד התחבורה ולצרף אישורים ומסמכים. 
  • 33.3% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית- הטבה זו ניתנת למקבלי קצבת נכות כללית ובעלי תעודת נכה מביטוח לאומי. ביטוח לאומי מעביר למשרד התחבורה רשימות של הזכאים להטבה. לנסיעה באוטובוסים ההנחה ניתנת ברכישת כרטיסיות בלבד. לנסיעה ברכבת/ רכבת קלה/ מטרונית ההנחה ניתנת על ידי רב קו בלבד. 
  • 50% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית- הטבה זו ניתנת עבור נשים מגיל 60 ומעלה וגברים מגיל 65 ומעלה. באוטובוס באוטובוסים ההנחה ניתנת על ידי הצגת תעודת זהות או הצגת אזרח ותיק. בנוסף ניתן להטעין רב קו עם הזכאות להנחה (חשוב לעדכן פרופיל במרכז שירות של רב קו). ברכבת/ רכבת קלה/ מטרונית ההנחה ניתנת על ידי רב קו בלבד (יש לעדכן פרופיל במרכז שירות של רב קו). 

זכויות נכים ביטוח לאומי- הטבות קופות חולים

נכים שמקבלים קצבת נכות כללית, זכאים לפטור מתשלום אגרות עבור שירותים רפואיים שונים ביניהם- ביקור אצל רופא פנימי ומקצועי, טופס התחייבות לבית חולים (טופס 17), ביקור במכונים ובמרפאות חוץ. 

ביטוח לאומי מעביר לקופות החולים רשימות של אנשים שעשויים להיות זכאים להטבות מקופות החולים. שימו לב כי ההטבות אמורות להינתן באופן אוטומטי במידה שאתם זכאים. במידה שאתם רוצים לברר מידע בנוגע לכך, יש לפנות לקופת החולים בה אתם מבוטחים. 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!