זכויות נכים במשרד התחבורה

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות נכים במשרד התחבורהנכים באחוזים מסוימים זכאים להטבות שונות ממשרד התחבורה. בין ההטבות הללו נוכל לראות הטבה לקבלת תו נכה והנחה עבור נסיעות בתחבורה ציבורית. על זכויות נכים במשרד התחבורה נרחיב במאמר הבא. 

 

זכויות נכים במשרד התחבורה- תו נכה

לאור מצוקת החניה בארץ בכלל ובמרכז בפרט, עלה צורך לסייע לנכים במציאת מקומות חניה נוחים וקרובים. כתוצאה מכך, נכים מקבלים תו נכה שמסייע להם בחניית הרכב במקומות שמורים, נוחים ונגישים עבור אוכלוסיית הנכים. בהתאם לחוק, לנכה בעל תו נכה קיימת הזכות להחנות את רכבו בכל מקום בו ירצה, גם אם מדובר במקום אסור לחניה, בתנאים הבאים-

  • הרכב חונה במקום שאין לידו חניית נכים, או שחניית הנכים אינה פנויה. 
  • הרכב חונה במקום שאין בקרבתו מקום חניה או שמקום החניה אינו פנוי. 
  • הרכב חונה כך שאינו מסכן ואינו מונע מעבר הולכי רגל, עגלות ילדים או נכים. 
  • החניה לא מפריעה לרצף התנועה ולעיכובה.

לקבלת תו נכה יש לעמוד באחד מהתנאים הבאים- 

  • נכה הזקוק לרכב כאמצעי התנועה שלו, בעקבות מוגבלות של רגליו. 
  • נכה בעל דרגת נכות בשיעור של 60% לפחות, אשר התנועה בדרכים ללא רכב עלולה לפגוע ולהחמיר את מצבו. 
  • נכה המוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים להתנייד.

על מנת לקבל הטבת תו נכה ממשרד התחבורה יש לפנות ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות של משרד התחבורה ולצרף אישורים ומסמכים מתאימים. 

על מנת להגיש בקשה לתו נכה יש להנפיק טופס בקשה לתו נכה ולצרף אליו מסמכים שונים ביניהם תעודת זהות, צילום רישיון נהיגה, מכתב המצהיר אילו רכבים יש לכרוך בתג האישי ומספרי רישוי. יש לשים לב כי מותר לנקוב ב2 רכבים מקסימום. 

כמו כן, במידה שהאדם עבר בחינה מטעם הועדה הרפואית לקביעת מוגבלות בניידות, יש לצרף את אישור הוועדה לטפסים שמגישים למשרד התחבורה. במידה שאין אישור כזה, מומלץ להיעזר בעדות ובחינת רופא המצדיק את קבלת התג. 

בנוסף, חשוב מאוד לשמור תיעוד של מסמכים המונפקים להגשת הבקשה, מאחר ולא ניתנים שנית לשולח הבקשה. שימו לב שלא ייבחנו קבצים ותמונות שטרם פוענחו על ידי איש מקצוע רלוונטי (רנטגן, א.ק.ג וכדומה).

את טופס הבקשה והמסמכים המצורפים אליו ניתן להגיש באופן מקוון לאתר של משרד הרישוי, לאחר שהמסמכים נסרקו ואוגדו כמסמך PDF אחיד. במידה שתרצו לברר מה מצב הקשה, ניתן לבצע מעקב על שלבי הבקשה ועל הטיפול בה על ידי פנייה למוקד הטלפוני של משרד הרישוי.

זכויות נכים במשרד התחבורה- פטור מאגרת רישוי רכב זכויות נכים במשרד התחבורה- פטור מאגרת רישוי רכב 

אגרת רישוי לרכב מחלוקת ל-7 קבוצות בהתאם לערך הרכב. ההבדלים העיקריים בין קבוצות הרישוי השונות ניתן לראות כי רכבי יוקרה ישלמו אגרה גבוהה יותר באופן משמעותי מאשר רכבים זולים, הנמצאים בקבוצת הרישוי הראשונה. רוב כלי הרכב המשומשים משתייכים לקבוצת הרישוי הראשונה, במידה ששווי הרכב יהיה מתחת ל-101,000 שקלים. עבור הרכבים החדשים יש משמעות לסיווג קבוצת הרכב, שכן ככל שמחיר המחירון של הרכב ברכישה גבוה יותר כך הרכב ישתייך לקבוצת רישוי גבוהה יותר וישלם אגרת רישוי גבוהה יותר. 

יש לקחת בחשבון כי כלי רכב אחרים כמו אופנועים, מוניות, רכבי הסעות, משאיות, טרקטורים וכדומה מוגדרים אחרת ומשלמים אגרת רישוי אחרת לגמרי. 

את קבוצת הרישוי או את קבוצת האגרה אליה שייך הרכב שלכם תמצאו על גבי רישיון הרכב.

הטבה זו ניתנת לנכים בעלי דרגת נכות בשיעור של 60% ומעלה שתנועתם בדרכים אינם מסכנת את בריאותם. 

שבע קבוצות הרישוי-

  1. רכבים בשווי של עד 101,000 שקלים ישלמו אגרת רכב בגובה של 1,226 עד 3 שנים. 
  2. רכבים בשווי של 101,000-122,000 ישלמו אגרת רכב בגובה של 1,520 עד 3 שנים. 
  3. רכבים בשווי של 122,000-144,000 ישלמו אגרת רכב בגובה של 1,520 עד 3 שנים. 
  4. רכבים בשווי של 144,000-162,000 ישלמו אגרת רכב בגובה של 1,801 עד 3 שנים. 
  5. רכבים בשווי של 162,000-210,000 ישלמו אגרת רכב בגובה של 2,407 עד 3 שנים. 
  6. רכבים בשווי של 210,000-299,000 ישלמו אגרת רכב בגובה של 3,355 עד 3 שנים. 
  7. רכבים בשווי של 299,000 ומעלה ישלמו אגרת רכב בגובה של 4,719 עד 3 שנים. 

על מנת לקבל פטור מאגרת רישוי רכב יש לפנות ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות של משרד התחבורה ולצרף אישורים ומסמכים. 

זכויות נכים במשרד התחבורה- הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית היא תחבורה שתפקידה לשמש את כל מי שנוסע ברחבי הארץ ללא רכב פרטי, בין אם בגלל שאין לו ובין אם כי נוח לו יותר, או כל סיבה אחרת. האפשרויות המרכזיות הניתנות בתחבורה ציבורית בארץ הן אוטובוסים ורכבות, כאשר בירושלים יש גם את הרכבת הקלה ובקרוב היא תחל שימוש גם במרכז. 

הטבה זו מתחלקת לשניים. החלק הראשון נוגע לזכאות ל-33.3% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית והחלק השני עבור 50% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית. 

  • 33.3% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית- הטבה זו ניתנת למקבלי קצבת נכות כללית ובעלי תעודת נכה מביטוח לאומי. ביטוח לאומי מעביר למשרד התחבורה רשימות של הזכאים להטבה. לנסיעה באוטובוסים ההנחה ניתנת ברכישת כרטיסיות בלבד. לנסיעה ברכבת/ רכבת קלה/ מטרונית ההנחה ניתנת על ידי רב קו בלבד. 
  • 50% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית- הטבה זו ניתנת עבור נשים מגיל 60 ומעלה וגברים מגיל 65 ומעלה. באוטובוס באוטובוסים ההנחה ניתנת על ידי הצגת תעודת זהות או הצגת אזרח ותיק. בנוסף ניתן להטעין רב קו עם הזכאות להנחה (חשוב לעדכן פרופיל במרכז שירות של רב קו). ברכבת/ רכבת קלה/ מטרונית ההנחה ניתנת על ידי רב קו בלבד (יש לעדכן פרופיל במרכז שירות של רב קו). 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!