זכויות נכים בעבודה

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות נכים בעבודהנכים בישראל שנמצאים בגיל העבודה, כלומר בין גיל 18 לגיל הפרישה, זכאים למגוון זכויות שונות בהתאם למצב שלהם ולרמת התפקוד שלהם. על זכויות נכים בעבודה נרחיב במאמר הבא. 

 

זכויות נכים בעבודה- תשלום לביטוח לאומי

זכויות נכים בעבודה היא חובה והמוכרת בהם היא קבלת פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי. מקבלת קצבת נכות כללית בשיעור של 75% ומעלה זכאי לפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי בתקופת הקצבה, גם אם יש לו הכנסה שלא מעבודה. יש לשים לב כי יש לקבל את הקצבה לצמיתות או לשנה לפחות. במידה שאדם זה עובד שכיר המעסיק ישלם עבורו את דמי ביטוח לאומי לענפי נפגעי עבודה, אימהות ופשיטת רגל. במידה שאדם זה עצמאי ישלם מהכנסתו דמי ביטוח לאומי לענפי נפגעי עבודה ואימהות. 

על מנת לקבל את ההטבה על עובד שכיר להציג למעסיק אישור  מביטוח לאומי על הפטור. לכל השאר ניתן הפטור אוטומטית. 

זכויות נכים בעבודה- מס הכנסה

גם רשות המיסים מעניקים לנכים שנמצאים בגיל עבודה מספר זכויות נכים בעבודה. 

  • פטור מתשלום מס הכנסה- נכה בעל נכות רפואית בשיעור של 100%, נכה עם נכות בשיעור של 90% מפגיעות באיברים, נכה בשיעור של 89% לצמיתות, עיוור או בעל ליקוי ראויה חמור זכאים לפטור מתשלום מס הכנסה. פטור מתשלום מס הכנסה ניתן במידה שתקופת הנכות עולה על 184 ימים. הפטור ניתן עד לתקרת הכנסה המתעדכנת מדי שנה. נכה ללא אחוזי נכות או בשיעור נמוך מ-90% יגיש בקשה לפטור לפקיד שומה ויקבל זימון לוועדה רפואית. 
  • מענק עבודה (מס הכנסה שלילי)- עובדים המשתכרים עד רמת שכר מסוימת יהיו זכאים למענק עבודה. על מנת לקבל את ההטבה יש לפנות למוקד הטלפוני של רשות המיסים או לאתר האינטרנט של הרשות. 
  • שתי נקודות זכות במס הכנסה- הורים לילדים בגירים בעלי דרגת אי כושר של 74% לפחות לצמיתות והילדים תלויים בהורים, יהיו זכאים לשתי נקודות זכות במס הכנסה. על מנת לקבל את ההטבה יש לפנות למשרד מס הכנסה בבקשה לתיאום מס או להחזר מס.

 

זכויות נכים בעבודה- מהי קצבת נכות כללית?

ציינו קודם, שנכים בעבודה מקבלים פטור מביטוח לאומי במידה שמקבל קצבת נכות כללית בשיעור של 75% ומעלה. אך מהי קצבת נכות כללית?

קצבת נכות כללית היא קצבה הניתנת לתושבים ישראלים בלבד בגיל העבודה. גיל העבודה מתחיל מגיל 18 ועד גיל הפרישה. כמו כן, גם עבור צעירים מגילאי 16 עד 18 שעבדו כעובדים קטינים. על אלה צריכים לחול התנאים הבאים- 

  • אדם שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות בעקבות ליקוי גופני, שכלי או נפשי שנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה. או בשיעור של 40% לפחות, כאשר קיימי מספר ליקויים ואחד מהם בשיעור של 25% לפחות. 
  • אדם שלא מסוגל לעבוד שאו שכושר ההשתכרות שלו צומצם באופן משמעותי ב-50% או יותר, ונקבעה לו דרגת אי כושר בשיעור של 60% לפחות. מעל 75% דרגת אי כושר תחשב בשיעור של 100%. 
  • אדם שאין לו הכנסה מעבודה כשכיר או כעצמאי, או שיש לו הכנסה שלא עולה על 6,331 לחודש, לא כולל תשלום דמי מחלה מהמעסיק (נכון לשנת 2022).
  • תושבת ישראל נשואה שעונה על הגדרת עקרת בית ונקבעה לה זכות רפואית בשיעור של 50% לפחות והכושר לתפקוד במשק הבית צומצם ב-50% לפחות.

 

זכויות נכים בעבודה- מה בנוגע לניידותזכויות נכים בעבודה- מה בנוגע לניידות?

התמודדות הניידות עבור נכים היא התמודדות מאתגרת במיוחד, שכן פעמים רבות הם צריכים להיעזר באביזרים מיוחדים שעלולים לעלות סכומים גבוהים מאוד. כתוצאה מכך, נכים בעבודה, שסובלים מליקוי בגפיים התחתונות באופן שמגביל את הניידות שלהם, זכאים לקבלת גמלת ניידות. קיימת רשימת ליקויים הכוללת מצבים כמו שיתוק, קטיעות גפיים, קיצור גפיים, נקעים, מומים מלידה ועוד. 

גמלת ניידות היא למעשה סל הטבות לסיוע בניידות. הטבות אלה כוללות- 

  • קצבה חודשית להוצאות ניידות. 
  • הלוואה לרכישת רכב חדש. 
  • פטור מאגרת רישוי. 
  • הלוואות לרכישת אביזרים מיוחדים לרכב.

מלבד לגמלת ניידות, נכים בעבודה זכאים גם להטבות מסוימות ממשרד התחבורה- 

  • תו חניה לנכה- בהתאם לחוק, לנכה בעל תו נכה קיימת הזכות להחנות את רכבו בכל מקום בו ירצה, גם אם מדובר במקום אסור לחניה. הטבה זו ניתנת לנכים בעלי דרגת נכות בשיעור של 60% ומעלה שתנועתם בדרכים אינם מסכנת את בריאותם. על מנת לקבל את ההטבה הזו יש לפנות ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות של משרד התחבורה ולצרף אישורים ומסמכים.
  • פטור מאגרת רישוי רכב- אגרת רישוי לרכב מחולקת ל-7 קבוצות בהתאם לערך הרכב. הטבה זו ניתנת לנכים בעלי דרגת נכות בשיעור של 60% ומעלה שתנועתם בדרכים אינם מסכנת את בריאותם. על מנת לקבל את ההטבה הזו יש לפנות ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות של משרד התחבורה ולצרף אישורים ומסמכים. 
  • 33.3% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית- הטבה זו ניתנת למקבלי קצבת נכות כללית ובעלי תעודת נכה מביטוח לאומי. ביטוח לאומי מעביר למשרד התחבורה רשימות של הזכאים להטבה. לנסיעה באוטובוסים ההנחה ניתנת ברכישת כרטיסיות בלבד. לנסיעה ברכבת/ רכבת קלה/ מטרונית ההנחה ניתנת על ידי רב קו בלבד. 

זכויות נכים בעבודה- גמלת שירותים מיוחדים

נכים בגיל העבודה, כלומר בין גיל 18 לגיל הפרישה זכאים לקצבת שירותים מיוחדים. תושבים אלה צריכים לשלם דמי ביטוח לאומי בהתאם לחוק. כמו כן, קצבה זו תינתן לתושבים שצריכים עזרה בפעולות יומיומיות ביניהן רחצה, הלבשה, היגיינה אישית, תחזוקת הבית ועוד או לתושבים שזקוקים להשגחה מתמדת מחשש שיפגעו בחייהם או בחיים של אחרים. 

קצבת שירותים מיוחדים מעניקה קצבה חודשית והטבות שונות במוסדות ממשלתיים וברשויות המקומיות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!