זכויות נכים לאחר גיל פרישה

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות נכים לאחר גיל פרישהזכויות נכים, הן זכויות שניתנות מגופים שונים של המדינה לנכים החל מגיל 18 ועד לגיל הפרישה. אך מה עושה אדם נכה לאחר שהגיע לגיל הפרישה? במאמר הבא נרחיב על זכויות נכים לאחר גיל פרישה. 

 

זכויות נכים לאחר גיל פרישה- קצבת נכות כללית

זכויות נכים לפני גיל פרישה כוללות קבלת קצבת נכות כללית. קצבת נכות היא קצבה הניתנת מביטוח לאומי לתושבים ישראלים בלבד מגיל 18 ועד גיל הפרישה. כמו כן, גם עבור צעירים מגילאי 16 עד 18 שעבדו כעובדים קטינים. על אלה צריכים לחול התנאים הבאים- 

  • אדם שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות בעקבות ליקוי גופני, שכלי או נפשי שנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה. או בשיעור של 40% לפחות, כאשר קיימי מספר ליקויים ואחד מהם בשיעור של 25% לפחות. 
  • אדם שלא מסוגל לעבוד שאו שכושר ההשתכרות שלו צומצם באופן משמעותי ב-50% או יותר, ונקבעה לו דרגת אי כושר בשיעור של 60% לפחות. מעל 75% דרגת אי כושר תחשב בשיעור של 100%. 
  • אדם שאין לו הכנסה מעבודה כשכיר או כעצמאי, או שיש לו הכנסה שלא עולה על 6,331 לחודש, לא כולל תשלום דמי מחלה מהמעסיק (נכון לשנת 2022).
  • תושבת ישראל נשואה שעונה על הגדרת עקרת בית ונקבעה לה זכות רפואית בשיעור של 50% לפחות והכושר לתפקוד במשק הבית צומצם ב-50% לפחות.

זכויות נכים לאחר גיל פרישה- קצבת זיקנה

כפי שהבנו, נכים מגיל 18 עד גיל הפרישה מקבלים קצבת נכות מביטוח לאומי. אך מה קורה לנכים לאחר גיל הפרישה? בגיל הפרישה חלים שינויים בזכויות נכים ובקצבאות נכים ויש לבצע תהליך מיצוי זכויות מחדש. הזכויות החדשות ייקבעו בהתאם לגיל של האדם ולמצב התפקודי שלו. 

אדם שקיבל קצבת נכות כללית והגיע לגיל הפרישה יתחיל לקבל קצבת אזרח ותיק בלבד. יש לקחת בחשבון כי קצבת אזרח ותיק לאדם שקיבל קצבת נכות לא תרד מסכום קצבת הנכות שקיבל עד לגיל הפרישה. 

בשנת 2012 נכנסו תקנות חדשות שבזכותן קשישים שקיבלו קצבת נכות ועברו לקצבת זיקנה מקבלים הטבות בתשלומים שונים כמו תשלומי ארנונה, חשמל, תרופות, קופות חולים ובהשלמת הכנסה, כפי שמגיע להם. תקנות אלה למעשה משוות בין זכויות של קשישים שזכאים להשלמת הכנסה לבין זכויות של קשישים שמקבלים קצבת זיקנה לנכים, כלומר קשישים שגובה קצבת הזיקנה שלהם שווה לגובה קצבת הנכות שקיבלו ואינם זכאים להשלמת הכנסה. 

 

זכויות נכים לאחר גיל פרישה- גמלת ניידות

נכים שסובלים מליקוי רפואי בגפיים התחתונות באופן שמגביל את הניידות שלהם, זכאים לקבלת גמלת ניידות. קיימת רשימת ליקויים הכוללת מצבים כמו שיתוק, קטיעות גפיים, קיצור גפיים, נקעים, מומים מלידה ועוד. 

גמלת ניידות היא למעשה סל הטבות לסיוע בניידות. הטבות אלה כוללות- 

  • קצבה חודשית להוצאות ניידות. 
  • הלוואה לרכישת רכב חדש. 
  • פטור מאגרת רישוי. 
  • הלוואות לרכישת אביזרים מיוחדים לרכב. 

 

זכויות נכים לאחר גיל פרישה- גמלת ניידות לקשישים

הזכות לקבל גמלת ניידות היא רק לאדם שלא עבר את גיל הפרישה. אז מה קורה לאחר גיל הפרישה? מי שקיבל גמלת ניידות לפני הגעה לגיל הפרישה יהיה זכאי להמשיך לקבל גמלת ניידות במידה שעונה על כל תנאי הזכאות לגמלת ניידות, בהתאם להסכם הניידות. בנוסף על אותו אדם לענות על אחד מהתנאים הללו- 

  • קיבל קצבת ניידות סמוך לגיל הפרישה. 
  • קיבל הלוואה עומדת ב-4 השנים האחרונות לפני גיל הפרישה. 
  • קיבל הלוואה עומדת לרכישת רכב, שעדיין נמצא ברשותו ובבעלותו. 

אדם שהגיע לגיל 65 לפני שנת 2002 ועונה על התנאים הללו, יקבל את ההטבות בגמלת הניידות. לקבלת ההטבות על אותו אדם להיות בעל רישיון נהיגה תקף ולהיות מסוגל לנהוג ברכבו. במידה שאין לו רישיון נהיגה, ייתכן שיהיה זכאי להלוואה עומדת בלבד. 

זכויות נכים לאחר גיל פרישה- קצבת שירותים מיוחדים לקשישיםזכויות נכים לאחר גיל פרישה- קצבת שירותים מיוחדים

קצבת שירותים מיוחדים היא קצבה שמיועדת לתושבים ישראלים מגיל 18 ועד לגיל הפרישה. תושבים אלה צריכים לשלם דמי ביטוח לאומי בהתאם לחוק. כמו כן, קצבה זו תינתן לתושבים שצריכים עזרה בפעולות יומיומיות ביניהן רחצה, הלבשה, היגיינה אישית, תחזוקת הבית ועוד או לתושבים שזקוקים להשגחה מתמדת מחשש שיפגעו בחייהם או בחיים של אחרים. 

קצבת שירותים מיוחדים מעניקה קצבה חודשית והטבות שונות במוסדות ממשלתיים וברשויות המקומיות.

 

זכויות נכים לאחר גיל פרישה- קצבת שירותים מיוחדים לקשישים

אז מה קורה לאדם שמקבל קצבת שירותים מיוחדים והגיע לגיל פרישה? אדם שזכאי לקצבת שירותים מיוחדים והגיע לגיל הפרישה יכול לבחור אם להמשיך לקבל את הקצבה או לקבל גמלת חוק סיעוד. 

גמלת חוק סיעוד היא גמלה המיועדת לקשישים שזקוקים לעזרה בביצוע משימות יומיומיות, או לאנשים שזקוקים להשגחה מתמדת מחשש לפגיעה בסביבה או בעצמם, בדומה לקצבת שירותים מיוחדים. לא ניתן לקבל את שתי הקצבאות ולכן יש לבחור בין שתיהן. 

אז מה ההבדל בין שתי הקצבאות?

ההבדל בין קצבת שירותים מיוחדים לבין גמלת חוק סיעוד הוא שקצבת שירותים מיוחדים היא קצבה המעניקה לזכאים לה סכום כספי, בהתאם לאחוז הזכאות שנקבע לאותו אדם. לעומת זאת, גמלת חוק סיעוד היא גמלה המעניקה מכסת שעות לטיפול. את מכסת שעות אלה ניתן להמיר במספר שירותים שונים כמו לחצן מצוקה, ביקור במרכז יום ועוד. במקרים מסוימים בהם קשישים שזכאים לגמלת חוק סיעוד ומעסיקים מטפלת צמודה, הם יוכלו לבחור לקבל את גמלת הסיעוד בסכום כספי. 

על מנת להחליט האם אתם מעוניינים לקבל את קצבת השירותים המיוחדים בכסף או את גמלת חוק הסיעוד במכסת שעות טיפול, מומלץ להיעזר בעובדת סוציאלית באזור שתדע להתאים את הקצבה לצרכים של האדם בהתאם למצבו. 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!