זכויות בעלי צרכים מיוחדים הסובלים מנכות

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות לבעלי צרכים מיוחדיםאנשים בעלי צרכים מיוחדים הינם אוכלוסייה מגוונת למדי שכוללת אנשים המוגבלים במידה רבה לצד אחרים שסובלים מרמה נמוכה יותר של מוגבלות.

ישנם אנשים הסובלים מלקויות שונות שסובבות סביב הנפש או מירידה ביכולת הקוגניטיבית (כתוצאה מפגיעה מולדת, מום, תאונה או מחלה).

אצל אחרים, הצרכים המיוחדים נובעים בעיקר ממצב גופני שמונע מהם לתפקד באופן עצמאי כתוצאה מבעיה גנטית, ממחלה קשה, מצב סיעודי ובין אם ממצבים נוספים. אנשים רבים המוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים, זכאים להכרה כנכים. על פי רוב, ההכרה בנכות נעשית על ידי המוסד לביטוח לאומי שנעזר בקריטריונים שונים. לאחר ההכרה במצבו של בעל צרכים מיוחדים כנכה נגזרות מכך זכויות שונות, כאלה או אחרות.

מאמר זה דן בזכויות להן זכאים לקבל נכים בעלי צרכים מיוחדים או שניתן לדרוש בעבורם (במקרה של ילדים נכים ומוגבלים, למשל).

זכויות ילדים וצעירים נכים

ילדים וצעירים מתחת לגיל שמונה עשרה המוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים ונכות זכאים לזכויות שונות לא רק מבחינת קצבאות ותגמולים כספיים אלא גם מבחינת תנאי לימוד בגנים ובבתי ספר.

בהתאם לאבחון מתאים שיכול לאתר ליקויים התפתחותיים נפשיים או גופניים, נכויות שונות, קשיי הסתגלות ובעיות נוספות ניתן למצוא פתרונות כגון מעונות יום מיוחדים עם חונכים, בתי ספר מיוחדים וכיתות מיוחדות. במקרים שבהם ניתן הדבר יש גם אפשרות להשתלב בבתי ספר רגילים עם ליווי של חונכים אישיים.

ילדים וצעירים הסובלים מנכות ושיש להם צרכים מיוחדים  עשויים להימצא זכאים גם לקצבה מביטוח לאומי. קצבת ילד נכה תשולם רק עבור למי שטרם מלאו לו שמונה עשרה שנים וזקוק לליווי רציף של מטפל, לבעלי קשיי תפקוד מהותיים על רקע פיזי, גנטי או נפשי וכן לבעלי קשיי תקשורת יוצאי דופן, או ללקויי ראיה קשים. במקרה הצורך קיימת אפשרות לקבלת אישור שנדרש להעסקת עובד זר ואפשרות גם לסיוע במימון.

הורים המטופלים בילד בעל צרכים מיוחדים או שיש להם הוצאות הקשורות באחזקתו במוסד מתאים עשויים להימצא זכאים לזכויות שונות לרבות מימוש ימי מחלה לצורך טיפול בילד וכן הכרה בהוצאות מוכרות במס.

זכויות מבוגרים

מבוגרים שהינם בעלי צרכים מיוחדים ואשר מוכרים כנכים יכולים לממש זכויות שונות כנגזרת של מצבם הנפשי, הפסיכולוגי או הפיזיולוגי. במקרה של מבוגרים, קיימת התייחסות מיוחדת ליכולתו של האדם לעבוד ולהתפרנס.

היות ורוב הנכים בעלי הצרכים המיוחדים אינם מסוגלים לעבוד או שיכולתם לעבוד ולהתפרנס נמוכה יחסית, כוללות הזכויות קצבאות שונות שנועדו להוות תחליף להכנסה או השלמת הכנסה. בין הזכויות שמעניק ביטוח לאומי על פי אישורים או אבחונים ובמקרה הצורך גם קיום של וועדה רפואית ניתן למצוא:

קצבת נכות כללית – קצבה זאת מוענקת לכל מי שמוגדר כנכה בהתאם לרמת הנכות שנקבעה לו. יש לציין שנלקחת בחשבון לא רק הנכות הגופנית אלא גם רמת היכולת לעבוד שמשתנה ממקרה למקרה. גם למצב האישי יש השפעה על גובה הקצבה שתשולם.

גמלה לשירותים מיוחדים – נכים ובעלי צרכים מיוחדים שזקוקים לליווי של מטפל או כל גורם שמסייע להם בביצוע פעולות יומיומיות זכאים לקבל קצבה של שירותים מיוחדים. הגמלה יכולה להתקבל בכסף או בשירותים או מוצרים שווי כסף.

  • קיימים מקרים שבהם יש זכויות נוספות שיכולות לבוא בחשבון כמו זכות לשיקום מקצועי, זכות להשמה בעבודות מיוחדות, זכות לסיוע במגורים, הקלה בארנונה ובמיסים, הנחה בתחבורה ציבורית, הטבות בתשלומים לקופת החולים ועוד.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!