זכויות קשישים סיעודיים

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות קשישים סיעודייםקשישים שמגיעים למצב סיעודי חווים קשיים לא מעטים, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. התחושה שאתה לא יכול להיות עצמאי יותר ואתה תלוי באנשים לביצוע פעולות פשוטות כמו רחצה או לבוש לעתים יותר קשה מהקושי הפיזי בביצוע הפעולות הללו. במידה שאתם או אחד הקרובים שלכם במצב סיעודי, חשוב שתדעו מהן זכויות קשישים סיעודיים וכיצד לממש אותן. 

 

מי מוגדר כחולה סיעודי?

לפני שנרחיב על זכויות קשישים סיעודיים, חשוב להבין מי מוגדר כחולה סיעודי. ההגדרה של חולה סיעודי מתייחסת לשני מצבים- מצב סיעודי של תשישות נפש ומצב סיעודי על רקע פיזי. על מנת להעריך מי נמצא במצב סיעודי ומי לא יש לבצע מבחן תפקוד. במבחן זה מעריכים את המסוגלות של החולה בביצוע פעולות יום יומיות שונות כמו קימה, שכיבה, ישיבה, הליכה, רחצה, אכילה, שתייה, שליטה על סוגרים, התלבשות והתפשטות. המבחנים הללו מסייעים לחברות הביטוח הפרטיות ולמוסד לביטוח לאומי להגדיר חולה כחולה סיעודי. 

המצבים המוגדרים כסיעודיים

כפי שציינו, ההגדרה של חולה סיעודי מתייחסת לשני מצבים- 

  • מצב סיעודי של תשישות נפש

מצב סיעודי של תשישות נפש הוא מצב שבא לידי ביטוי בירידה קוגניטיבית ברמה כזו שמחייבת השגחה. מצב זה כולל תסמינים כמו בלבול, שיפוט לקוי, זיכרון לקוי, קושי להתבטא וקושי בהתמצאות בזמן ובמרחב. בדרך כלל מצב זה מאפיין חולים של מחלות דמנטיות כמו מחלת האלצהיימר. 

  • מצב סיעודי על רקע פיזי 

מצב סיעודי על רקע פיזי הוא מצב שבא לידי ביטוי בירידה משמעותית בתפקוד הפיזי. חולים סיעודיים הסובלים מקושי פיזי חווים קושי בביצוע פעולות יום יומיות ולא מצליחים לתפקד באופן עצמאי ולנהל שגרת חיים עצמאית. 

 

גמלת סיעוד

במסגרת זכויות קשישים סיעודיים, יש זכויות שניתן לממש על ידי גורמים שונים, כאשר בהם גם המוסד לביטוח לאומי. לאחר מבחן תפקוד בו מעריכים את מצבו של הקשיש, המוסד לביטוח לאומי יחליט האם להעניק גמלת סיעוד או לא. ניתן לבחור לקבל גמלת סיעוד כקצבה חודשית או כשירותים ומוצרים תומכים בהם מטפל שיגיע לביתו של הקשיש, שירותי כביסה, שירות לחצן מצוקה המקושר למוקד חירום ועוד. 

על מנת לקבל גמלת סיעוד ולממש זכויות קשישים סיעודיים, יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. לאחר הגשת התביעה, יהיה על הקשיש לעבור ועדה רפואית בה יעריכו את מצבו, יבצעו מבחן תפקוד ויחליטו האם יש לו קושי בתפקוד עצמאי והאם הוא זכאי לגמלת סיעוד. במידה שיחליטו שיש זכאות לקבלת הגמלה, גובה הגמלה ייקבע בהתאם לקריטריונים שונים ולמצבו של הקשיש. בשביל להגדיל את הסיכוי לקבלת הגמלה חשוב מאוד להגיש את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים ולמלא טפסים חשובים שניתן למצוא באתר של ביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי מגדיר 6 רמות של קשישים סיעודיים המזכות בגמלת סיעוד. הרמות משתנות לפי חומרת המצב של החולה. במקרים רבים רמת החומרה משתנה עם הזמן בהתאם למסוגלות התפקודית של החולה. לעדכון רמת החומרה יש לפנות לביטוח לאומי ולבקש בדיקה מחודשת.

 

הזכות למוסד סיעודי

במסגרת זכויות קשישים סיעודיים, יש זכות למימון מוסד סיעודי או לאשפוז במקרה הצורך. זכות זו ניתנת על ידי משרד הבריאות. הזכאות להשתתפות במימון מוסד סיעודי או אשפוז תלויה ביכולת של הקשיש לממן בכוחות עצמו מוסד כזה. במידה שהקשיש לא מסוגל לממן מוסד סיעודי לבד, משרד הבריאות ישתתף בעלויות. בדרך כלל המימון לא יהיה מלא ועל הקשיש או על משפחתו יהיה לשלם חלק מעלויות המימון. גובה ההשתתפות העצמית ייקבע לאחר מבחן הכנסות של החולה ושל משפחתו. 

 

העסקת עובד זר

מאחר שקשישים סיעודיים לא מסוגלים לנהל שגרת חיים עצמאית, זכויות קשישים סיעודיים מתייחסות גם להעסקת עובד זר לסיוע מתאים. הזכאות להעסקת עובד זר תשתנה בהתאם לחולה, לגיל שלו ולמצבו הרפואי. גם ילדים ומבוגרים מתחת לגיל פרישה אשר חולים במחלות שונות שהובילו אותם למצב סיעודי זכאים להעסקת עובד זר, אך בתנאים שונים. קשישים סיעודיים שמעוניינים לקבל היתר להעסקת עובד זר יצטרכו לעבור מבחן תפקוד להערכת מצבם. לאחר מבחן התפקוד, מי שיעמוד בקריטריונים, יקבל היתר לגמלת סיעוד של ביטוח לאומי ברמה 3 ומעלה. קשישים סיעודיים מעל גיל 90 יוכלו לקבל הקלות מסוימות מבחינת גובה הניקוד אליו יגיעו במבחן התפקוד. חשוב לקחת בחשבון שהזכאות להעסקת עובד זר תינתן רק לחולים סיעודיים החיים בביתם או בדיור מוגן שלא מעניק טיפול סיעודי. מי שמאושפז במוסד סיעודי לא יהיה זכאי להטבה זו. 

קצבת סיעוד מהביטוח הפרטי

מלבד זכויות הניתנות מגורמים ממשלתיים, זכויות קשישים סיעודיים ניתנות גם מביטוחים פרטיים. אנשים רבים מבטחים את עצמם בחברות הביטוח הפרטיות במגוון פוליסות שונות שיוכלו לסייע להם במקרה הצורך. כך גם ניתן לקבל קצבת סיעוד מהביטוח הפרטי. קצבת הסיעוד משתנה בין חברות הביטוח השונות ובין הפוליסות שתחליטו לרכוש. לכל פוליסה היקף שונה והטבות שונות. על מנת לממש זכויות קשישים סיעודיים מהביטוח הפרטי ולקבל קצבת סיעוד יש לתבוע את הביטוח הפרטי. לשם כך חשוב להכין תיק תביעה שיכיל את כל המידע הרפואי שיעזור לכם בהוכחת המצב הרפואי שלכם. כמו התהליך בביטוח לאומי, גם עם חברות הביטוח הפרטיות יש לעבור תהליך דומה. חשוב לשים לב- אם כבר הוכרתם כחולים סיעודיים על ידי ביטוח לאומי, תהליך התביעה של הביטוח הפרטי יכול להפוך לפשוט יותר. 

 

זכויות קשישים סיעודיים שהם ניצולי שואה

חשוב לשים לב שיש גם זכויות קשישים סיעודיים שהם ניצולי שואה. קשישים סיעודיים שהם ניצולי שואה עשויים להיות זכאים לתוספת של 9 שעות סיעוד שבועיות. זכאות זו ניתנת מטעם הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל. על מנת לממש את הזכות הזו, עליכם לפנות לקרן הרווחה לנפגעי שואה בישראל ולהוכיח את הזכאות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!