נכות זמנית לצמיתות – כל מה שאתם צריכים לדעת על נכות זמנית לצמיתות

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

נכות זמנית לצמיתותבעולם בו אתם חיים, ישנם המון פעילויות שאתם, כבני אדם, יכולים לבחור לעשות, בין אם זה ללכת לים, לרכב על אופניים, לטוס לחו״ל, וכמו כן, ללכת למסעדה, האופציות הפרוסות בפנינו, הן אין- סופיות. כאשר אתם בוחרים בכל פעולה, ישנו סיכון מסוים, באחוז משתנה, שיכול לקרות אסון. כאשר קורה אסון כזה, אותו האדם שנפגע, ילך לוועדה רפואית של המוֿסד לביטוח לאומי. בוועדה זו ידונו על מצבכם הרפואי וידונו בעיקר בשאלה של האם הנזק הנגרם לכם הוא קבוע ואינו עשוי להשתנות, ובהתאם לזאת הוועדה יכולה להחליט שהנזק הפיזי, אשר נעשה לאדם, מוגדר כדרגת נכות זמנית לצמיתות. למעשה, הדבר נקרא ״נכות לצמיתה״ והיא מוגדרת על פי רשויות המדינה השונות כנכות קבועה, בשונה ממצב של נכות זמנית, הגדרה של נכות, אשר, נקבעת לכל היותר לתקופה של שנה אחת. על פי דעת קהל, נכות זמנית לצמיתות, נחשבת כהגדרה שבעקבותיה מקבלים תשלום קבוע מביטוח לאומי, לכל החיים, אך, נדמה כי הדבר לא נכון. גם אם המוסד לביטוח לאומי, מגדיר שאתם נמצאים במצב של ״נכות צמיתה״, ביכולתו לכנס שוב את הוועדה הרפואית הרלוונטית, לפתוח מחדש את הדיון ולהגדירו בסטטוס ״בדיקה מחודשת״, כאשר, הוועדה הרפואית סבורה כי מצבכם השתפר והשתנה לטובה, עקב נסיבות שונות כמו הזמן שחלף, הטבה במצבכם, החלמה וכמובן, שיפור,

 

נכות זמנית לצמיתות – איך החוק מתייחס לנושא החשוב הזה? 

חשוב להתחיל ולאמר, האופציה של הוועדה הרפואית לבדוק מחדש את מצבכם, מעוגנת בחוק ואין ביכולתם לערער על כך. בחוק עצמו, לא מופיעה המילה ״נכות זמנית לצמיתות״, אלא, החוק מבחין אך ורק בין שתי דרגות שונות של נכות – דרגת נכות זמנית וכמו כן, דרגת נכות יציבה. זאת אומרת, הביטוח הלאומי, באמצעות הוועדה הרפואית, וכמו כן, פקידי תביעות מיומנים, יבחנו מחדש את הדרגה בה הינכם, בתור נפגעים יכולים להשתכר, ובכך, למשל, גם אם מדובר על אדם נכה, הסובל משיתוק, עשוי להיווכח לעובדה שהביטוח הלאומי חושב כי ישנן עבודות שונות בשוק אותם יש ביכולתו לבצע, למרות היותו נכה. כאשר מדובר על נכות זמנית לצמיתות, חשוב לזכור, כי, בזמן הקביעה של הנכות, הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, בוחנת אם הנכות של הנפגע, משפיעה באופן כלשהו, על תפקודו הרציף, בעבודה, וכמו כן, על יכולתו לשוב אליה. מעבר לכך, על פי תקנה 15 מותר לוועדה הרפואית, להגדיל את דרגת הנכות עד חצי, מהדרגה המקורית שנקבעה לו בזמן החופף לזמן הפיכתו לנכה. זאת אומרת, אם נקבעה דרגת נכות זמנית לצמיתות של כ30 אחוזים, יכולה הוועדה לבחור ולהגדיל את דרגת הנכות לכ50 אחוזים.  

נכות זמנית לצמיתות – איך מתחילים את הפרוצדורה הזאת נכות זמנית לצמיתות – איך מתחילים את הפרוצדורה הזאת? 

אז קודם כל, בניגוד לדעת הרוב, קבלת מעמד של נכות זמנית לצמיתות מביטוח לאומי, היא לא הליך מסובך. על מנת לקבל את המעמד החשוב הזה, יש להגיש תביעה לנכות זמנית לצמיתות ולהכרתה מטעם המדינה ומביטוח לאומי, באמצעות טופס מיוחד הנקרא טופס 279. על פי ביטוח לאומי, תביעה שמוגשת דרך טופס זה, היא תביעה מיוחדת, אשר, הוועדה הרפואית קבעה לנכה שמגיש את אותה תביעה, דרגת נכות זמנית ובעקבות מצב רפואי רגיש זה, הוא אינו יכול פיזית לעבוד בכל עבודה באשר היא, כאשר, הנכה נותר ללא הכנסות קבועות מעבודה או מעסק כלשהו. למבוטח המוגד כ ״נכה נזקק״ הביטוח הלאומי, ישלם קצבת נכה בשיעור של 100 אחוזים לתקופה המוגדרת מראש (לרוב עד ארבעה חודשים). 

 

איך באים לידי ביטוי תשלומי הקצבה? 

למעשה, כל מקרה נבחן על ידי המוסד לביטוח לאומי באופן בלעדי וספציפי, שכן כל מקרה רפואי שונה מהאחר ולכן יש להפעיל שיקול דעת, לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים ורק אז החומרים עוברים לוועדה הרפואית מטעם המוסד. קצבת נכות כתוצאה מעבודה, משולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי כל 28 לחודש, באמצעות העברה בנקאית לחשבונו של המבוטח. אם מדובר בחבר קיבוץ או מושב שיתופי, האדם אשר זכאי לקבל את קבצת הנכות, רשאי לבקש שהסכום יעבור לחשבון המשותף. כאשר מדובר בהכנסה ממקורות אחרים שיש לתובע קצבת נכות מעבודה, אז הדבר אינו משפיע על אחוז הקצבה שמגיע לו. למשל, נכה מעבודו שרמת הנכות שלו נקבעה למאה אחוזים, יקבל קצבה בכל חודש בסכום של דמי הפגיעה, ואת הסכום הזה מכפילים ב-30. בדרך כלל הקצבה משתנה בכל שנה, בתאריך ה-1/1, גם עבור מבוטחים שכירים וגם עבור מבוטחים עצמאיים

נכה עבודה שדרגת הנכות שלו מזכה אותו בכל חודש בקצבה, יקבל את הסכום באחוז דרגת הנכות שנקבעה לו, מסכום הקצבה הכולל, שהיה אמור לקבל אם רמת הנכות שלו הייתה מאה אחוזים. גם מענק נכות כתוצאה מעבודה ותשלומים חד פעמיים, מועברים לחשבון הבנק של התובע, כאשר סכום הקצבה שווה לסכום המענק בהכפלה של 43. 

לסיום, חשוב להבין ולזכור כי מבחינת ביטוח לאומי, וכמו כן, הוועדה הרפואית שהיא בסופו של דבר הנציגה הישירה של הביטוח הלאומי במדינת ישראל, המושג נכות זמנית לצמיתות, איננו מתאר מצב בו הנכה מקבל הכרה של נכה לתמיד או ״נצח נצחים״, והוועדה הרפואית יכולה לשנות  את הגדרת מצבכם הרפואי בעתיד, לטוב ולרע. במקרה של שינוי לרעה, ניתן ואף מומלץ להגיש תביעה הנקראת ״תביעה להכרה בהחמרת המצב״. תביעה זו היא בעצם תביעה חוזרת, אשר מבקשת מהביטוח הלאומי והוועדה הרפואית לבחון מחדש את מצבכם הרפואי. במקרה של שינוי לטובה של המצב, עשוי הביטוח הלאומי לזמן את הנפגע ללשכה לבדיקה מחדש. 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!