נכות לצמיתות – מהי ההגדרה, וכיצד היא שונה מהגדרות הנכות האחרות

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

נכות לצמיתותבמהלך החיים, בני אדם רבים יכולים לעתים קרובות להגיע למצבים מצערים, שבהם הם מוצאים את עצמם מוגבלים בצורה בריאותית או נפשית, בתצורה כזו שעתידה לשנות את אופן המחייה ואורך החיים שהם היו מכירים עד אז. בין אם מדובר בנכות אשר מתרחשת בעקבות תאונה מעצרת, תאונות אשר מתרחשות במקום העבודה, תאונת דרכים, ונוספים, שמא מדובר בנכות אשר מתרחשת בעקבות הופעת מחלה מצערת, אשר מגבילה את אורך החיים התקין, ובעיקר את היציאה לעבודה. במקרים כאלה, מדינת ישראל תומכת מסייעת לאלו אשר חווים נכות כלשהי במהלך החיים שלהם. מה הן הגדרות הנכות השונות במדינת ישראל? כיצד ניתן לקבל את מעמד הנכות וההטבות הנלוות לכך ממדינת ישראל? ומה היא ההגדרה של נכות לצמיתות? כל זאת ועוד, בכתבה הבאה אשר מובאת לפניכם.

נכות לצמיתות מה הם סוגי הנכות השונים שמדינת ישראל והמוסד לביטוח לאומי מכירים בהם?

בסופו של דבר, מדינת ישראל, ובעצם המוסד לביטוח לאומי של מדינת ישראל, המוסד אשר אחראי על פיצוי ועזרה לאנשים אשר מגיעים במהלך החיים למצב של נכות, מעניקים כיום 2 סוגים שונים של נכות, אשר ניתנים כהגדרה לאנשים כיום במדינת ישראל. 2 הסוגים הללו של הנכות נקראים נכות לצמיתות, ונכות זמנית. נכות לצמיתות, בדיוק כפי שהיא נקראת, היא כאמור נכות אשר החל מרגע הופעתה או התרחשותה, מדובר על מצב רפואי או נפשי קבועים, אשר לא עתידים להשתנות במהלך החיים של אותו האם. מדובר בעצם על דרגה רפואית שאדם מקבל החל מרגע קבל הדרגה, ועד לכל משך חייו בעצם.

נכות לצמיתות מי אמון על הענקת דרגות הנכות במדינת ישראל? מה הוא התהליך שעל אנשים לעבור על מנת לקבל את דרגת הנכות לצמיתות?

מי שאחראי ואמון על הענקת דרגות הנכות לאזרחי מדינת ישראל, היא בעצם הוועדה הרפואית של המוסד הלאומי של מדינת ישראל לביטוח לאומי, זאת בהתאם ובהנחיה כמובן של החוק הכתוב במדינת ישראל. הוועדה הלאומית של המוסד לביטוח לאומי, היא וועדה אשר בסופו של דבר מורכבת מרופאי מומחים, אשר מתמחים גם בתחומים הרפואיים הנדרשים, אחר מומחים גם בחוקי הישראלי אשר כתוב בחוק. על פי החוק, כל וועדה מורכבת בסמכות רפואית אחת, אשר אמונה על בחינת המקרה וקביעת הדרגה הרפואית, אך בהתאם לחוק, אותו הרופא יכול לבקש הוספת גורמים רפואיים אשר מתמחים בתחומי רפואה ספציפיים, על מנת לקבוע בסופו של דבר את הדרגה הרפואית המתאימה והנכונה ביותר עבור כל סיטואציה.

קראו עוד: איך נקבעים אחוזי נכות בביטוח הלאומי?

באיזה סיטואציה אדם יהיה זכאי לדרגת הנכות לצמיתותנכות לצמיתות באיזה סיטואציה אדם יהיה זכאי לדרגת הנכות לצמיתות, והאם מדובר על דרגה קבוע או דרגה אשר יכולה להשתנות בסופו של דבר?

כמו שאמרנו בחלקי הכתבה הקודמים, אדם אשר מקבל את דרגת הנכות לצמיתות, הוא אדם אשר יקבל את דרגה זו על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, זאת במידה שהוועדה פסקה כי אותו האדם מחזיק בידיו בעיה רפואית, אשר לא עתידה להשתנות כלל לאורך הזמן, כלומר, מדובר על מצב רפואי קבוע. נכות זמנית לעומת זאת, היא דרגה רפואית אשר ניתנת גם כן על ידי אותה הוועדה, זאת כאשר מדובר על סיטואציות רפואיות אשר עתידות לחלוף ולעבור לאחר פרק זמן מסוים. את דרגת הנכות הזמנית, ניתן לקבל לפרק זמן קצרים של מספר חושים, או עד שנה למקסימום, זאת בהתאם לדעתה של הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי.

מבחינת נכות לצמיתות, על אף שמדובר בדרגה רפואית אשר בהגדרתה אינה עתידה לחלוף לאורך כל מהלך חייו של אותו האדם, עדיין לוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי ישנה את האפשרות לקרוא לאותו המבוטח לבחינה מחדש של התיק הרפואי. מדובר על מקרים בהם הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי מעוניינת לבחון את המצב הרפואי מחדש, לבדוק האם חל מצב של שיפור במצב הבריאותי, ובעיר האם המצב הרפואי הנוכחי מגביל יציאה לעבודה, או לא. ישנם מקרים שבהם הועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, יחליטו כי המבוטח נמצא במצב שהוא אכן יכול לצאת לעבוד ולקבל שכר.

נכות לצמיתות זכויות

לנכים במדינת ישראל יש מגוון של זכויות. בין השאר, נכים בעלי פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי, יש להם תעודת נכה שגם היא מקנה להם כל מיני זכויות והקלות שיסייעו להם במהלך ההתנהלות היומיומית הלא פשוטה שלה. הם זכאים לתג חנייה לנכה שמאפשר להם לחנות את הרכב שלהם במקומות חניה מונגשים ויש להם זכויות בתור מקבלי קצבאות מטעם המוסד לביטוח לאומי. בנוסף, נכים זכאים לקבל קצבת נכות כללית ועוד כל מיני קצבאות המחולקות לפי תחומים, יש להם סיוע ללא כל תשלום בהגשת כל התביעות לביטוח הלאומי ומסלול מהיר להגשת תביעות אלה. בנוסף, לנכים יש זכויות גם בתחום הדיור כמו למשל הנחה שכר דירה, מס רכישה ובארנונה, הנחות והטבות בתחום הנהיגה והתחבורה, הקלות מס ועוד. נכים זכאים לקבל מידע נוסף מגופים רבים כמו משרד הבריאות, יד מכוונת ונציבות זכויות לאנשים עם מוגבלויות

חשוב לזכור, שמדובר באוכלוסיית הנכים, אלו חווים קשיים רבים המגבילים אותם במגוון של פעולות ביום יום. יחד עם זאת, מדובר גם בקשיים נפשיים ומנטליים. לא פעם, נכים סובלים ממצבים כמו דיכאון וחרדה, כתוצאה מטראומה או תאונה שהם חוו, ולכן הטיפול חייב להינתן, לא רק במישור הפיזי, אלא גם בהיבט הנפשי מנטלי, תוך סיוע לנכים בכל מה שהם צריכים, ברמה הבסיסית וברמה המורחבת

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!