נכות כתוצאה מפציעת ספורט – מה מגיע לכם?

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות בגין פציעת ספורטפציעות ספורט הן חלק בלתי נפרד מהעיסוק בספורט. לעיתים גורמות הפציעות לנכויות. ספורטאי העוסק בפעילות גופנית כעיסוק מקצועי, ועבר פציעה במסגרת אימונים או תחרויות, נסיעה לאימון או בחזרה ממנו, זכאי להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לתאונת עבודה.

במסגרת התביעה ישולמו לתובע דמי פגיעה. בהמשך, לפי הצורך יקבעו לו אחוזי נכות על ידי ועדה רפואית בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי, וישולמו מענק חד פעמי, או קצבה חודשית. לעיתים נקבעת נכות זמנית ורק לאחר מכן נכות צמיתה.

האופן בו מחושבים דמי הפגיעה

דמי פגיעה ישולמו לתובע על ידי הביטוח הלאומי, עבור שלושת החודשים הראשונים שלאחר הפציעה בסכום של 75% מהברוטו ששולם לו שלושה חודשים לפני הפגיעה.

כעבור 91 ימים, אם עדיין קיימת מגבלה רפואית שמפריעה לתפקוד יום יומי ופוגעת בכושר ההשתכרות, יקבל המבוטח פיצוי חד פעמי או לחילופין קצבת נכות. פציעות מסויימות גורמות לדרגת נכות. כדי לקבל קצבת נכות יש להתייצב בפני ועדה רפואית שתקבע אחוזי נכות לגבי כל פציעה.

כך, למשל: דלקות מחושבות בשיעור של עשרה אחוזי נכות, קרע ברצועה הצולבת יקנה בין עשרה לשלושים אחוזים, וקרע במיניסקוס יחשב לעשרה אחוזי נכות. אם נקבעו לתובע אחוזי נכות של9-19%, הוא יקבל מביטוח לאומי מענק חד פעמי. נכות של עשרים אחוזים ויותר תקנה לתובע קיצבה חודשית עד לגיל פרישה.

המענק והקיצבה פטורים ממס

כמו כן קצבת הנכות תשולם לתובע גם אם הוא ממשיך להשתכר מעיסוקו בספורט. אם מצבו של הספורטאי מחמיר, הוא יוכל להגיש בקשה להחמרה ולשינוי באחוזי הנכות. ועדה רפואית תבדוק אותו ותקבע לו דרגת נכות חדשה, והפיצוי יחושב מחדש בהתאם לשכר ביום הפציעה. מי שנפגע מספר פעמים יכול לבקש איחוד נכויות.

רצוי להגיש את התביעות לביטוח לאומי תוך שנה מהפציעה שכן איחור בהגשת התביעה יגרום להפחתה מהמענק, או במקרה של קצבה חודשית – לתשלום רטרואקטיבי של שנה אחת בלבד.

שיקום – אימוני יתר ומאמצים בלתי מבוקרים בפעילות ספורטיבית יכולים לגרום לפציעות ספורט ונזקים שהם לעיתים בלי הפיכים ועד לנכויות. במקרים אילו הנפגע יקבל טיפול בהתאם, פיזיותרפיה, ושיקום אורטופדי

שירותים נלווים של הביטוח הלאומי – נכה המוגדר כנפגע עבודה יקבל כיסוי להוצאות רפואיות, הוצאות החלמה, שיקום ותרופות וכו'. המוסד לביטוח לאומי יאפשר גם שיקום מקצועי כאשר נקבעו אחוזי נכות גבוהים, ובמקרה הצורך קצבה לשירותים מיוחדים, וקצבת ניידות הכוללת תו חניה לנכה, או החזר הוצאות עבור החזקת רכב.

זכויות בתביעות נזיקין – אם הנכות נגרמה בעקבות תחזוקה לא תקינה של מקום האימונים או בדרך לאימון, אפשר לתבוע פצויים מהגורם שהתרשל בתחזוקה. עם זאת, מסכומי הפיצויים יופחתו תגמולים שיקבל הנפגע מביטוח לאומי. התיישנות התביעה היא 7 שנים מארוע הפגיעה.

חוק הספורט מחייב לבטח ספורטאים מקצועיים

חוק הספורט קובע שאגודות וארגוני ספורט חייבים לרכוש פוליסת ביטוח עבור ספורטאים השייכים לאגודות. אגודת ספורט שלא רכשה פוליסת ביטוח נחשבת כמפרת חוק, ותהיה חייבת לפצות על חשבונה את מי שנפגע. זהו ביטוח בסיסי, הכולל פיצויים בגין אובדן כושר עבודה עד לשנתיים מהפגיעה, וכן תגמול או מענק חד פעמי עבור נכות צמיתה, והחזר הוצאות רפואיות בגין טיפולים ותרופות.

התשלום שישולם לפי פוליסת ביטוח ספורטאים של האגודה יכול להצטבר לפיצויים שייקבעו על ידי ביטוח לאומי. קטינים יקבעו פיצוי מופחת. כל שחקן יכול להגיש תביעה על פי חוק הספורט בין אם הוא משתכר מעיסוקו בספורט אם לאו. גובה הפיצוי יקבע במסגרת הפוליסה בהתאם לגובה הנכות ובכפוף לתקרות פיצוי המפורטות בפוליסה. ההתיישנות לצורך הגשת תביעה על פי הפוליסה, תחושב 3 שנים ממועד הפציעה.

ספורטאים רשאים לרכוש פוליסות ביטוח פרטיות

שחקן ספורט מקצועי רשאי לרכוש גם פוליסת ביטוח פרטית למקרה תאונה או אבדן כושר עבודה. הפיצוי יהיה על פי המוגדר בפוליסה. התגמול בגין אי כושר עבודה בפוליסות אילו, אינו עובר תקרה של 75% מהשכר. ביטוח אובדן כושר עבודה יקנה קצבה חודשית בשל היעדרות מהפציעה, או פרישה מוקדמת בשל מצב רפואי.ספורטאי

ביטוח תאונות אישיות יקנה לנפגע פיצוי חד פעמי לפי דרגת הנכות שנקבעה. הפיצוי על פי הפוליסות הפרטיות, הוא במצטבר לפיצוי על פי ביטוח לאומי ועל פי חוק הספורט. ההתיישנות התביעה לתשלום על פי ביטוח תאונות אישיות היא 3 שנים מהפציעה.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!