קצבת נכות ביטוח לאומי

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

קצבת נכות ביטוח לאומיקצבת נכות ביטוח לאומי היא קצבה המיועדת לחולים במצבים רפואיים שונים על מנת להקל עליהם מבחינה כלכלית. גובה הקצבה ישתנה בהתאם לגורמים שונים כמו אחוזי הנכות שנקבעו, גובה אובדן ההכנסות, חומרת המצב הרפואי, מצב משפחתי, גיל ועוד. מדובר בקצבה שמשולמת באופן חודשי, בדומה למשכורת ומסייעת לאנשים שאיבדו את כושר העבודה שלהם מסיבות שונות. ניתן לקבל קצבת נכות חלקית, מלאה, זמנית או לצמיתות. על קצבת נכות ביטוח לאומי נרחיב במאמר הבא. 

 

מי זכאי?

קצבת נכות ביטוח לאומי היא קצבה שניתנת לתושבים ישראלים בלבד מגיל 18 ועד גיל הפרישה. במידה שמדובר בצעירים מגילאי 16 עד 18 שעובדים כקטינים, גם הם יהיו זכאים לקבלת קצבה. על מנת להיות זכאים לקצבה זו יש לעמוד בתנאים הבאים-

  • אדם שאחוזי הנכות הרפואית שלו עומדים על 60% לפחות בעקבות ליקוי גופני, שכלי או נפשי שנובע ממחלה, תאונה או מום בלידה. במידה שקיימים מספר ליקויים ואחד מהם בשיעור של 25% לפחות, אחוזי הנכות יכולים להיות גם בשיעור של 40%.  
  • אדם שכושר העבודה או כושר ההשתכרות שלו צומצם ב-50% או יותר ונקבעה לו דרגת אי כושר בשיעור של 60% לפחות. מעל 75% דרגת אי כושר תחשב בשיעור של 100%. 
  • אדם שאין לו הכנסה מעבודה, כשכיר או כעצמאי, או שההכנסה שלו לא עולה על 6,331 לחודש, לא כולל תשלום דמי מחלה מהמעסיק. 
  • תושבת ישראל נשואה שמוגדרת כעקרת בית ונקבעה לה זכות רפואית בשיעור של 50% לפחות והכושר לתפקוד במשק הבית צומצם ב-50% לפחות.

כיצד נקבעים אחוזי נכות?

כפי שהבנו, על מנת לקבל קצבת נכות ביטוח לאומי, יש לקבוע קודם כל אחוזי נכות. אחוזי הנכות נקבעים על ידי וועדה רפואית מטעם ביטוח לאומי. מדובר בוועדות רפואיות שמורכבות מאנשי מקצוע שונים בהם גם רופאים ובהן בודקים את מצבו הרפואי של האדם ומחליטים האם הוא זכאי לקצבת נכות ביטוח לאומי ומה גובה הקצבה שיקבל. הוועדה הרפואית תקבע את אחוזי הנכות לפי ספר מבחנים לקביעת אחוזי נכות בו מופיע אחוז נכות מוגדר לכל לקות רפואית. במידה שהחולה סובל ממספר ליקויים רפואיים, ישקללו את אחוזי הנכות הרפואיים, כאשר לא ניתן לעבור את 100% נכות המקסימליים האפשריים. שימו לב כי ישנם סעיפים המגדירים מצבים רפואיים שלא משפיעים על הכושר לעבוד ולהשתכר ולכן לא נלקחים בחשבון בקביעת אחוזי נכות. 

 

פטור מתשלום לביטוח לאומי

מי שמקבל קצבת נכות ביטוח לאומי בשיעור של 75% ומעלה, יהיה זכאי גם לפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי בתקופת הקצבה, גם אם יש לו הכנסה שלא מעבודה. על מנת לקבל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי יש לקבל את הקצבה לצמיתות או לשנה לפחות. במידה שהאדם עובד כשכיר, על המעסיק לשלם עבורו את דמי ביטוח לאומי לענפי נפגעי עבודה, אימהות ופשיטת רגל. במידה שהאדם עובד כעצמאי, יהיה עליו לשלם מהכנסתו דמי ביטוח לאומי לענפי נפגעי עבודה ואימהות. על מנת לקבל את ההטבה לקבלת פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי יש להציג למעסיק אישור מביטוח לאומי. 

 

הטבות רשות המיסים

אדם שנקבעו לו אחוזי נכות ומקבל קצבת נכות ביטוח לאומי יהיה זכאי למספר הטבות שונות גם מרשות המיסים. קודם כל, מי שמוגדר כנכה בעל נכות רפואית של 100% או שהנכות הרפואית המשוקללת שלו מגיעה ל- 90%, יהיה זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה. פטור מתשלום מס הכנסה ניתן במידה שתקופה הנכות עולה על 184 ימים. הפטור יינתן עד לתקרת הכנסה. שימו לב שתקרת ההכנסה מתעדכנת מדי שנה. 

בנוסף, במסגרת הטבות מרשות המיסים עובדים המשתכרים עד רמת שכר מסוימת יהיו זכאים גם למענק עבודה. הטבה נוספת היא קבלת שתי נקודות זכות במס הכנסה. הורים לילדים בגירים בעלי דרגת אי כושר של 74% לפחות או ילדים שתלויים בהורים, יהיו זכאים לשתי נקודות זכות במס הכנסה. 

 

הטבות ממשרד הבריאות

מי שמקבל קצבת נכות ביטוח לאומי יהיה זכאי גם להטבות ממשרד הבריאות. תושבים בעלי נכות קבועה שזקוקים למכשירי שיקום וניידות, יהיו זכאים לקבלת סיוע במימון מכשירי שיקום וניידות. מדובר במכשירים כמו תותבות, כיסא גלגלים, הליכון וכדומה. לקבלת ההטבה עליכם לפנות לרופא משפחה בקופת החולים של הנכה ולהגיש בקשה לקבלת סיוע. עבור נכים שנקבע להם ליקוי נפשי בשיעור של 40% לפחות, יהיה ניתן לקבל סיוע מסל השיקום. 

 

הטבות ממשרד התחבורה

משרד התחבורה מציע מספר הטבות למקבלי קצבות נכות ביטוח לאומי- 

  • תו חניה לנכה ופטור מאגרת רישוי רכב- מי שבעל דרגת נכות בשיעור של 60% ומעלה שהתנועה שלו בדרכים לא מסכנת את הבריאות שלו זכאי לקבלת הטבה זו. על מנת לקבל את ההטבה יש לפנות ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות ולצרף אישורים רפואיים מתאימים.
  • 33.3% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית- מי שמקבל קצבת נכות ביטוח לאומי כללית ובעל תעודת נכה מביטוח לאומי יהיה זכאי לקבלת הטבה זו. ההטבה ניתנת באוטובוסים עבור רכישת כרטיסיות ובנסיעה ברכבת, רכבת קלה או מטרונית על ידי רב קו. 
  • 50% הנחה עבור נסיעה בתחבורה ציבורית- נשים מגיל 60 ומעלה וגברים מגיל 65 ומעלה יהיו זכאים להטבה זו. באוטובוסים ההטבה תינתן על ידי הצגת תעודת זהות או תעודת אזרח ותיק. ברכבת, רכבת קלה או מטרונית ההטבה תינתן על ידי רב קו. ניתן להטעין רב קו עם זכאות להנחה לאחר עדכון פרופיל. 

הטבות קופות חולים

נכים שמקבלים קצבת נכות ביטוח לאומי, יהיו זכאים לפטור מתשלום אגרות עבור שירותים רפואיים שונים, בהם ביקור אצל רופא פנימי ומקצועי, טופס התחייבות לבית חולים (טופס 17), ביקור במכונים ובמרפאות חוץ. קופות החולים מקבלות רשימות מביטוח לאומי של אנשים שעשויים להיות זכאים להטבות אלה. ההטבות אמורות להינתן באופן אוטומטי לאחר בירור הזכאות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!