קצבת נכות נפשית – למי מיועדת?

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

נכות נפשית

אנשים הסובלים מבעיה נפשית, כגון דיכאון או פוסט טראומה, אשר פוגעת בכושר העבודה שלהם, בשיעור של 50% לפחות, זכאים לקבלת קצבת נכות נפשית, מן המוסד לביטוח לאומי.

הגורמים להיווצרות בעיה נפשית הם שונים, כך לדוגמא, אישה יכולה לסבול מדיכאון לאחר לידה ובמקרה אחר, הליקוי הנפשי נגרם כתוצאה מטראומה לאחר תאונת עבודה.

כדי לקבל הכרה מן המוסד לביטוח לאומי וכתוצאה מכך, לקבל קצבה חודשית, יש להגיש תביעה לביטוח לאומי, אליה יצורף כל התיעוד הרפואי הרלוונטי, המעיד על מצבו של המבוטח. לאחר הגשת התביעה, יקבל המבוטח זימון לוועדה רפואית, בה יושב מומחה בבריאות הנפש, שייקבע האם המבוטח סובל מנכות נפשית ומפגיעה בכושר העבודה, בשיעור המזכה אותו בקצבה.

קצבת נכות: הטפסים והזימון

הצעד הראשון הוא מילוי טופסי התביעה ואיסוף המסמכים הרפואיים. טופס התביעה זמין באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי וניתן גם לקבלו בסניף עצמו. יש להקפיד למלא את כל פרטי התביעה ואם יש קושי במילוי, ניתן לקבל סיוע בסניף ביטוח לאומי. ישנה גם אפשרות למסור את כל הטיפול לעורך דין המתמחה בתחום.מטבעות

חשוב מאוד לצרף כל מסמך רפואי רלוונטי, לרבות, חוות דעת של פסיכיאטר ותוצאות של בדיקות שנעשו למבוטח, על מנת שתהיה לרופא הוועדה תמונת מצב מדויקת אודות מצבו של התובע. מלבד התיעוד הרפואי, יש לצרף אל התביעה גם אישורים על תעסוקה, כמפורט בטופס התביעה.

זמן קצר לאחר קבלת התביעה, יקבל המבוטח אל ביתו, זימון בכתב להגיע לוועדה רפואית, אשר היא זו שקובעת את קיומה ורמתה של הנכות הרפואית ואת דרגת אי הכושר. חשוב מאוד להגיע אל הוועדה בזמן, כאשר ישנה אפשרות להיכנס עם מלווה ו/או עורך דין.

כשהנכות הנפשית פוגעת גם בתפקוד

הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי, היא זו המחליטה האם המבוטח סובל מנכות נפשית ומפגיעה בכושר העבודה שלו. קביעותיה מתבססות על המסמכים הרפואיים אשר הגיש המבוטח וכן על פי התרשמותה ממצבו ביום הוועדה. לכן, במקרה שבו יתקשה המבוטח להביע את עצמו באופן ברור ולהסביר מאיזו בעיה הוא סובל וכיצד היא משפיעה על אופן תפקודו, כדאי לשכור את שירותיו של עורך דין מומחה, שייצג אותו מול הוועדה הרפואית.

ייצוג זה מאפשר את הצגת עיקרי הטיעונים במקצועיות, והמבוטח יכול להשלים את ההתנהלות מול הוועדה באמצעות התמקדות בהצגת הדגשים.

אחוז הנכות ייקבע על פי חומרת מצבו של המבוטח, כלומר, האם הוא מטופל ואם כן, כיצד תורם לו הטיפול, האם הוא משפר את מצבו, או אם לאו. חשוב לציין, כי אף אם קבעה הוועדה הרפואית כי קיימת נכות נפשית, אין פירושו של דבר בהכרח כי יקבע אחוז של אובדן כושר.

במצבים רבים, הוועדה הרפואית השתכנעה על נוכחות נכות נפשית בשיעור מסוים, אך מבחינתה, כושר העבודה של המבוטח לא הושפע ממנה כלל, או לא השופע ברמה המזכה את המבוטח בקצבת נכות. על החלטות הוועדה הרפואית ניתן להגיש ערר לוועדת העררים. המבוטח יכול להגיש את הערר באופן עצמאי, או באמצעות עורך דין העוסק בתחום זה.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!