בשורה לנכים: אושרה העלאת קיצבאות הנכות

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

קצבאות הנכים עלוהעלאת שכר המינימום, צעד שאושר ונכנס לתוקפו בראשית שנת 2015 נחשבת לצעד חשוב. זהו צעד בעל משמעות רבה, במיוחד עבור אותן שכבות באוכלוסייה אשר נאבקות עם קשיים כלכליים לא פשוטים.

למרות שעבור רבים, התוספת לשכר המינימום של כמה מאות שקלים בחודש היא בעלת משמעות חיובית, יש כאלה שעבורם מדובר במקור לקושי דווקא.

עבור נכים קשים, שזקוקים לסיוע של עובד סיעודי צמוד, משמעות הדבר היא שהם נאלצים להוציא מכיסם בכל חודש את סכום העלייה בשכר המינימום. למרבה המזל, עיוות זה תוקן בעת האחרונה, דבר חשוב ביותר עבור אוכלוסיית הנכים הקשים, שהוצאותיהם החודשיות מרובות.

אליה וקוץ בה

באפריל 2015 חלה עליה בשכר המינימום המשולם בישראל על פי החוק. החל מחודש זה ואילך, שכר המינימום במשק עומד על סך של 4650 שקלים בכל חודש, עבור מי שעובד במשרה מלאה. החישוב השעתי, אגב, עומד על 25 שקלים לשעה.

העלאה זו, שהינה ראשונה מבין העלאות שכר המתוכננות לשנים הקרובות, אולי איננה יוצרת מהפך בחברה הישראלית, אבל אין ספק שמדובר בצעד בעל משמעות רבה.

חשוב לזכור, עם זאת, שיש גם חלקים בציבור אשר יוצאים נפסדים מעליה בשכר המינימום, ואנו לא מדברים כאן על המגזר העסקי. עבור אנשים שנזקקים לסיוע יומם יומי, זקנים סיעודיים, למשל וכן גם נכים קשים שמוגבלים בביצוע פעולות יום יום רבות, יש לשכר המינימום במשק נגיעה ישירה למצבם הפיננסי.

קשישים סיעודיים ונכים משלמים לעובד המסייע להם שכר בהתאם לקבוע בחוק. לרוב, מדובר בשכר מינימום, שעולה בהתאם לעליה שאותה תיארנו.

אין העלאה אוטומטית

בישראל של 2015, חשוב לדעת, לא קיימת הצמדה אוטומטית של כל הקצבאות ושל רכיבי שכר שונים, לעלייה בשכר המינימום. העבודה ששכר המינימום עולה, אם כן, יוצרת בעיה לא פשוטה דווקא בקרב אוכלוסיות וציבור רחב של אנשים שמצבם לא פשוט.גרף

עבור קשישים שהכנסתם נמוכה ואשר מעסיקים עובד זר וכן עבור נכים בעלי מטפל, שהקצבאות שהם מקבלים אינן גבוהות ביחס לצרכים, העלאת שכר המינימום עשויה להוביל לירידה באיכות החיים ופגיעה ביכולת לסגור את החודש. בעיה זו קיבלה לאחרונה מענה, שבהחלט מהווה בשורות טובות, אבל אין זה מענה מלא.

נכון ליולי 2015, המענה ניתן אך ורק לגבי אוכלוסיית הנכים הקשים ולא לגבי אוכלוסיית הקשישים הסיעודיים. יתר על כן, גם עבור אוכלוסיית הנכים, המענה כולל כיסוי חלקי בלבד של תוספת ההוצאות שנגרמו להם בשל העלאת שכר המינימום במשק.

אז מהי התוספת לקצבה?

על פי ההחלטה, שהתקבלה באיחור של כמה חודשים לאחר שהעלאת שכר המינימום נכנסה לתוקף, יקבלו נכים קשים תוספת לקצבה שהם מקבלים מדי חודש בחודשו. התוספת איננה אחידה, והיא מותאמת למצבו של הנכה, כפי שזה מוכר על ידי הביטוח הלאומי.

חלק מהנכים מקבלי הקצבאות יקבלו מענה לכמחצית מסכום העלייה בשכר המינימלי ואילו אחרים יקבלו מענה מלא יותר, אך עדיין לא כזה שממלא את כל הפער בין שכר המינימום הקודם לזה הנוכחי. מצבם של קשישים סיעודיים, כאמור, לא קיבל כרגע מענה, דבר שמהווה עבורם בעיה.מטבעות

לסיכום הדברים, ראינו כיצד העלאת שכר המינימום במשק עשויה לפגוע באוכלוסיות מוחלשות, וזאת משום שהדבר מביא להוצאות גבוהות יותר בשכר המטפלים. עבור חלק מאותן אוכלוסיות ניתן מענה, חלקי לפחות, אולם עבור חלק אחר, טרם ניתן מענה להעלאה האחרונה. במידה ולא יקבע מנגנון מסודר שנועד לטפל במקרים כאלה, בעיתיות דומה תיווצר גם בהעלאות שכר עתידיות.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!