תג נכה לצמיתות

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

תג נכה לצמיתותתג נכה לצמיתות הינו תו חניה לאדם נכה, המתחדש בכל 8 שנים באופן אוטומטי. זאת, על מנת לחסוך מהאדם הנכה את הטרחה, הבירוקרטיה והנפקת המסמכים הכרוכים בחידוש תגי חניה לנכים. רגע לפני שאתם ממהרים להוציא או לחדש תג חניה לנכה, ריכזנו עבורכם כמה דגשים בנושא – המשיכו לקרוא. 

מדינת ישראל נחשבת מדינת רווחה, למרות שאנחנו אוהבים להתלונן לא מעט על יוקר המחיה ומחירי הדיור. אנחנו עדיין לא במקום של סקנדינביה (שבדיה נחשבת בין הסוציאליות ביותר בעולם), אבל אנחנו מתקדמים בצורה פנטסטית עבור מדינה שקיימת סה"כ 74 שנה ומתמודדת עם מציאות לא פשוטה ואתגרים ביטחוניים. לפני שנדבר על תג נכה לצמיתות, נציין כי בכל הנוגע לאוכלוסיות חלשות או עם צרכים מיוחדים, חשוב להיות מודעים לזכויות המגיעות ע"פ החוק. בתוך כך, המרכז לזכויות נכים המנוהל ע"י עו"ד ראובן אשכנזי ממליץ על השלבים הבאים:

  1. בדיקת הקריטריונים הקובעים זכאות עבור תג נכה לצמיתות.
  2. בדיקת הזכויות המגיעות לאדם הנכה וכן לבני משפחתו. 
  3. ריכוז כלל המסמכים המעידים על אישורי נכות ובעיות רפואיות כאלו ואחרות. 
  4. פנייה מסודרת למשרד התחבורה באופן מקוון.
  5. שליחת כלל המסמכים ע"פ השלבים הנקבעים במשרד התחבורה.

מהו תג נכה לצמיתות ומי מנפיק אותו?

החידוש האוטומטי של תג החניה מייתר את כלל הגשת המסמכים מחדש. הלכה למעשה, החידוש האוטומטי חוסך מהאדם המון זמן יקר והתעסקות עם שלל מסמכים אשר מאשרים את היותו נכה או בעל מחלה המצריכה שימוש בתג הנכה. בהיבט זה, תג נכה לצמיתות בעצם מצריך הנפקה חד פעמית, שזהו תהליך המתבצע דרך 2 גופים עיקריים:

  1. משרד התחבורה. 
  2. האגף לביטוח לאומי. 

בכל הנוגע להוצאת תג נכה שאינו לצמיתות, הדרישה של משרד התחבורה היא לחדש את התג בכל כמה שנים. זאת, בעוד כי תג נכה לצמיתות מונפק פעם אחת ויחידה ללא כל צורך בחידוש. בפועל, החידוש של תג הנכה מתבצע בצורה אוטומטית בכל תקופה של 8 שנים, מה שלא יצריך מהאדם הנכה כל מעורבות בתהליך החידוש. 

כיצד מוציאים תג נכה לצמיתות?

בעידן שבו תהליכים בירוקרטיים רבים מתבצעים בצורה מקוונת, זה רק מתבקש שהמדינה תעשה את כל שביכולתה כדי לסייע לאנשים נכים עם בירוקרטיות מורכבות. כך גם רלוונטי לגבי תג נכה לצמיתות, שזהו תהליך שאת רובו ניתן לבצע אונליין. עם זאת, בחלק מהמקרים ייתכן שתצטרכו להגיע לביטוח לאומי לקבוע תור במשרד התחבורה. 

במקרים אלו, בד"כ יהיה אפשרי לבדוק אופציה של שליחת מיופה כוח מטעמכם, כמו גם לפנות לעורך דין במקרה שאין ביכולתכם הפיזית לממש תורים בביטוח לאומי או במשרד התחבורה. בדרך כלל, בני המשפחה של האדם הנכה יכולים לטפל בבירוקרטיות הנלוות להנפקת התג, אבל לרוב יהיה צורך להחתימם על ייפוי כוח לביצוע פעולות אלו. 

מי זכאי לקבל תג נכה לצמיתות?

ישנם קריטריונים קבועים במשרד התחבורה ובאגף לביטוח לאומי, המגדירים מי זכאי לקבלת תג נכה לצמיתות ותחת אילו תנאים. על מנת להיות זכאים לקבלת התג, יש לעמוד באחד או יותר מהקריטריונים הבאים:

  1. אנשים אשר נדרשים להתנייד בעזרת רכב והם בעלי נכות ברגליים. 
  2. אנשים נכים אשר נדרשים להשתמש בכיסא גלגלית כדי להתנייד ומוגבלים בהליכתם. 
  3. כל אדם אשר מוגדר באגף לביטוח לאומי כבעל נכות של לפחות 60%, כאשר ניוד ללא רכב עשוי להחמיר את מצבו הרפואי. 

אם אינכם עומדים באחד מהקריטריונים שלעיל, ניתן ומומלץ לבדוק את הקריטריונים הנוספים באתרGOV  של משרד התחבורה. אפשר לעשות זאת בעצמכם, אבל ניתן גם להסתייע בסיועו של עורך דין זכויות נכים. 

מתמודדים עם מוגבלויות פיזיות? – דעו זכויותיכם!

אם אתם מתמודדים עם מוגבלויות פיזיות על סוגיהן, אף אחד לא צריך לספר לכם עד כמה ההתנהלות היומית עשויה להיות קשה מנשוא, מאתגרת ואפילו כואבת פיזית ורגשית בחלק מהמקרים. לכן, חשוב להיות מודעים לכל הזכויות שיכולות להקל עליכם את חייכם, אפילו אם זה במידה מסוימת בלבד. 

אנשים נכים רבים, למרות שיכולים להקל על עצמם בעזרת מימוש זכויותיהם, בוחרים שלא לנקוט בצעדים הנדרשים למימוש הזכויות. זאת, בדרך כלל בעקבות בירוקרטיות מורכבות אשר גורמות לאנשים להימנע מלממש את הזכויות שלהם. בנקודה זו, חשוב לציין שניתן, רצוי ומומלץ לקבל סיוע מקצועי מאת עורך דין זכויות נכים. 

המרכז לזכויות נכים – סיוע בהוצאת תג נכה לצמיתות 

המרכז לזכויות נכים הוקם ומנוהל כיום על ידי עורך דין ראובן אשכנזי, בו תוכלו להסתייע על מנת לממש את כלל זכויותיכם המגיעות לכם כחוק. בעזרת ניסיון של שנים והכלים המתאימים, התהליך של הוצאת את התג נכה אתה יכול להיות פשוט יותר וקצר ככל הניתן. 

אם אתם צריכים סיוע נוסף בתהליך, או שמא יש לכם שאלה לא פתורה שמצריכה מענה, אנו ממליצים לקבל כעת ייעוץ ללא התחייבות. צרו קשר כעת עם צוות המרכז לזכויות נכים וקבלו סיוע מקיף בתהליך הוצאת התג, בררו את זכויותיכם ועוד.  

 

תג נכה לצמיתות הוא תג שניתן באופן קבוע ומעניק לבעלים שלו מגוון הטבות והקלות בתחום החניה. לעומת תג נכה זמני, שניתן לתקופה מוגבלת, ובסיום התקופה התו מתבטל לבעליו ויש צורך בחידושו, עם תג נכה לצמיתות אין צורך בחידוש התג. גם תו נכה זמני וגם תו נכה לצמיתות מיועדים לאנשים עם מוגבלויות תנועה. כדי לממש את הזכות שלכם, יהיה עליכם להגיש את הבקשה למשרד הרישוי באופן מקוון, דרך דואר או באופן פרונטלי בתיאום מראש. על כך נרחיב במאמר הבא. 

מהו תג נכה?

תג נכה לרכב, הוא תג שניתן על ידי משרד הרישוי. מטרתו העיקרית של התג היא לסייע לאנשים עם מוגבלויות ניידות שנגרמן בעקבות סיבות רפואיות שונות. התג מסייע לבעליו ליהנות מהטבות מגוונות והקלות בתנאי החניה. משרד הרישוי מחויב לבדוק ולוודא את תקינות המסמכים הרפואיים שמציינים את רמת המוגבלות, כדי לוודא את הזכאות ולהעניק את התג לבעל הרכב. 

יש שלושה סוגים של תג נכה תג בצבע כחול עם סמל כיסא גלגלים שמיועד לנכים שזקוקים לכיסא גלגלים או לרכב המשמש אמצעי ניידות עבורם בעקבות מגבלת הליכה, תג עם סמל משולש בצבע ירוק שמיועד לאנשים עם מוגבלות שלא משתמשים בכיסא גלגלים בשביל להתנייד ושילוב של שני התגים (הכחול והירוק) עם סימון כלנית שמיועד לנכי צה"ל.

כדי לקבל תג נכה, יש כמה קריטריונים שעליכם לעמוד בהם. נהגים לזכות בתו נכה אם-

  • יש לכם קושי בהליכה ואתם תלויים ברכב כדי לנוע ממקום למקום.
  • דירוג הנכות שלכם עומד על שיעור של 60% או יותר, ותנועתכם בדרכים בלעדי תו נכה עשויה להציב אתכם בסיכון או להשפיע על מצב הבריאות שלכם. 
  • אתם תלויים בכיסא גלגלים על מנת להתנייד ממקום למקום עקב הגבלה בהליכה.
  • אתם הורים לילד נכה.
  • אתם נכים על פי המשרד לביטחון פנים, או נפגעים מפעולות איבה שקיבלו אישור מהביטוח הלאומי.

 

האם יש צורך בחידוש תג נכה?

עד לשנת 2019, היה צורך בחידוש תג נכה עבור כל סוגי התגים. כלומר, התג היה יכול להיות תג נכה לצמיתות או תג נכה זמני, ובשני המקרים היה צורך בחידושו. במקרה של תג נכות לצמיתות, החידוש התבצע בתדירות של פעם בשמונה שנים. לעומת זאת, במקרה של תג נכה זמני, תדירות החידוש הייתה משתנה ויכולה הייתה להיות בטווח של שנה עד שלוש שנים. תהליך חידוש התג נעשה בעבר דרך האתר הממשלתי, באמצעות הדואר, או במשרדים עם תיאום מראש עם הרשות המקומית או משרד התחבורה. אך, מאז שנת 2019, עם החידושים בחוק, כאשר מדובר בתג נכה לצמיתות, אין צורך לחדשו. התג יינתן באופן קבוע ולא לתקופת זמן מסוימת.

 

מה ההבדל בין תג נכה לצמיתות לבין תג נכה זמני?

קיימים שני סוגים עיקריים של תגי נכה לרכב: תג נכה זמני ותג נכה לצמיתות. תג נכה זמני מוענק במקרים של אירוע חולף ותג נכה לצמיתות אינו תקף בזמן לתקופה מוגבלת. בדרך כלל, תקופת התוקף של תג נכה זמני נעה בין שנה לשלוש שנים, אך זאת עשויה להשתנות על פי המסמכים הרפואיים וההחלטות הרפואיות הרלוונטיות. במקרים בהם מדובר בנכות לצמיתות, כמו לדוגמה עיוורון, ולכן מקבלים תג נכה לצמיתות ואין צורך לחדש את התג הנכה. אך כאשר מדובר באדם עם נכות זמנית כמו לדוגמא אדם שעבר ניתוח וזמן ההחלמה צפוי להימשך תקופה מסוימת, יקבל תג נכה זמני. 

יש לקחת בחשבון כי במידה שמדובר בתג נכה זמני לרכב ונדרש לחדשו, עליכם להגיש בקשה כחודש וחצי לפני תום תקופת התוקף. במקרים מסוימים, ייתכן ותוכלו להגיש את הבקשה כבר לפני שניים או אף שלושה חודשים מתוקף התג הקודם. במשרד התחבורה קיימת תהליך אישור בזמן של עד שלושה חודשים (90 ימים) עד לאישור הבקשה או דחייה שלה. ניתן לערער על בקשה שנדחתה תוך 90 ימים ממועד הדחייה. 

 

מה מקנה תג נכה לצמיתות?

תג נכה לצמיתות מספק מגוון הקלות בביצוע הפעולות הבאות-

  • חניה בחניות המיועדות לרכבי נכים.
  • פטור מתשלום עבור חניה במקומות ציבוריים.
  • חניה במקומות חניה בצבע כחול-לבן ללא תשלום.
  • נסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית.
  • פטור חלקי מתשלום אגרת רישוי עבור רכב בבעלות הנכה 
  • היתר נסיעה בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית. 
  • בעל תג נכה אינו נדרש להמתין בתור במקום שהוא מגיע אליו, כך שניתן להציג את התו בכל מקום ולעבור לקדמת התור.

יש לשים לב שישנם מקרים חריגים שבהם אסור לחנות במקומות מסוימים, גם אם הם אינם מסומנים כחניית נכים, כאשר החניה במקום זה מהווה סכנה לעוברי דרך או מפריעה לתנועת הולכי הרגל. פטור מתשלום עבור חניה במקומות ציבוריים יכול להשתנות בכל רשות מקומית וזאת במקרים בהם החניה במקום הזה היא האפשרות היחידה הנגישה. בנוסף, בנושא חניה על כחול-לבן, המדיניות עשויה להשתנות לפי כל רשות מקומית ולכן חשוב לאמת זאת עם הרשות המקומית. נסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית מותרת רק עבור רכב הנכה כאשר הנכה עצמו נמצא בתוך הרכב.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!