זכויות הורה לילד נכה בעבודה

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות הורה לילד נכה בעבודההורים לילד נכה זכאים לזכויות שונות מגורמים שונים. זכויות אלה מיועדות לאפשר להורים לטפל בילד בלי שהמצב הכלכלי שלהם יתדרדר. אחת הזכויות הללו נוגעות להיעדרות של ההורה מהעבודה בעקבות צורך בטיפול בילד. על זכויות הורה לילד נכה בעבודה נרחיב במאמר הבא. 

 

קביעת אחוזי הנכות

קודם כל, על מנת לממש זכויות הורה לילד נכה בעבודה יש לפנות לביטוח לאומי ולבקש הכרה בילד כילד נכה שתלוי בזולת. לשם כך ביטוח לאומי יקבע אחוזי נכות לילד. אחוזי נכות נקבעים בוועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי. וועדות רפואיות אלה מורכבות מאנשי מקצוע שונים לרבות רופאים ובהן בוחנים את המצב הרפואי של האדם, מה הליקויים והקשיים מהם סובל ומה היכולת שלו לנהל שגרת חיים תקינה. עם ילדים בנוסף בודקים כמה הילד תלוי בהורים שלו בהתאם לגיל שלו. 

הזכאות ואחוזי הנכות של ילד נכה ייקבעו בהתאם למספר פרמטרים שונים. לילד עד גיל 3, יבחנו מה היכולת שלו בביצוע פעולות גפים, גוף ותנועות ראש בהתאם לגילו. לילד מעל גיל 3 יבחנו מה מידת התלות שלו בזולת, לעומת בני גילו בפעולות יום יומיות כמו אכילה, רחצה, התלבשות וכדומה. בנוסף, ייבחנו האם הילד זקוק להשגחה של מבוגר במשך כל שעות היממה. סעיף זה בודק האם ההשגחה נדרשת על מנת למנוע סיכון לחיי הילד בעקבות מחלה כרונית או בעקבות הבנה לקויה של גורמי סיכון. בנוסף יבחנו האם הילד זקוק לטיפול רפואי מיוחד או אם הוא סובל ממחלה נדירה. 

מהן זכויות הורה לילד נכה בעבודה?

לאחר שנקבעו אחוזי נכות והכירו בילד כילד נכה, יש לבדוק מה הזכויות המגיעות להורים. במסגרת זכויות הורה לילד נכה בעבודה, ההורים זכאים להטבת היעדרות מהעבודה. למעשה, הורה לילד נכה ייעדר מהעבודה יותר מהורה לילד לא נכה, בעקבות הצורך ללוות את הילד לטיפולים שונים ולעתים להשגיח עליו כאשר אין אופציה אחרת. לכן, על מנת לשמור על איזון בין זכויות ההורה לבין הצרכים של המעביד נקבעו הטבות שונות- 

  • זכויות הורה לילד נכה בעבודה קובעות כי הורה לילד נכה שעובד לפחות שנה באותו מקום עבודה, יהיה זכאי לקבל עד 18 ימים בשנה עבור היעדרות שמיועדת למתן סיוע אישי לילד. ימים אלו יילקחו על חשבון ימי מחלה הצבורים או על חשבון ימי החופשה של העובד, לפי בחירתו. 
  • זכויות הורה לילד נכה בעבודה קובעות כי ההורה יהיה זכאי לעוד 18 ימים נוספים לטיפול בילד, בתנאי שההורה האחר לא  ניצל את זכותו לימים אלו. ניתן לנצל גם חלקי ימים ואז ההיעדרות תחושב לפי שעות ולא לפי ימים מלאים. 
  • זכויות הורה לילד נכה בעבודה קובעות כי בתשלום דמי מחלה עבור הטיפול בילד, ההורה זכאי לתשלום מלא החל מהיום הראשון. 
  • זכויות הורה לילד נכה בעבודה קובעות כי ההורה זכאי ל-52 שעות נוספות בשנה, מעבר לימי מחלה שיש על פי חוק, לצורך טיפול בילד. במידה שלא נעשה שימוש בשעות אלו הן לא ניתנות לצבירה. 

קראו עוד: הטבות לילד נכה 50 אחוז

זכויות נוספות

מלבד זכויות הורה לילד נכה בעבודה, הורים לילדים נכים זכאים לזכויות נוספות- 

  • גמלת ילד נכה

ביטוח לאומי מעניק גמלת ילד נכה להורים לילדים שעונים על קריטריונים מסוימים כמו מוגבלות שכלית או גופנית, ילד על הספקטרום האוטיסטי, ילד שסובל ממחלות כמו סוכרת, סרטן ועוד. הגמלה משולמת להורים והיא מיועדת לסייע להם עם הוצאות כלכליות שמיועדות לטיפול בילד. ניתן לקבל גמלת ילד נכה מגיל 3 חודשים ועד גיל 18 ו-3 חודשים. הורים לילד שסובל מליקוי שמיעה חמור או מתסמונת דאון יוכלו לקבל גמלת ילד נכה מיום הולדת הילד. 

  • גמלת ניידות

במקרים בהם הילד סובל מליקוי רפואי בגפיים התחתונות, באופן שמגביל את הניידות שלו ההורים  יהיו זכאים לגמלת ניידות. קיימת רשימה של ליקויים המזכה את ההורים בגמלת ניידות בהם שיתוק, קטיעת גפיים, מומים מלידה ועוד. התמודדות עם ניידות של ילד נכה יכולה לכלול הוצאות כלכליות רבות לאביזרי עזר שיסייעו לילד ולכן מלבד גמלת ניידות, קיים סל הטבות שמאפשר לסייע לילד בניידות.

  • תו נכה

הורים לילד נכה יכולים להגיש בקשה לקבלת תו נכה. הטבת תו נכה מיועדת לסייע להורים בנגישות והניידות ולהקל על איכות החיים שלהם. על מנת לקבל תו נכה יש להגיש בקשה למשרד התחבורה ולצרף את כלל המסמכים הרלוונטיים בהם רישיון נהיגה, מספר רישוי של הרכב וכמובן מסמכים רפואיים שמעידים על מצבו של הילד. ילד שמתקשה בניידות בשיעור של 60% יהיה זכאי לקבלת תו נכה. תו נכה מאפשר להורים להחנות את הרכב היכן שירצו בתנאים הבאים- 

  • הרכב לא חונה ליד חניית נכים פנויה
  • הרכב לא חונה ליד מקום חניה פנוי
  • הרכב לא מסכן או מפריע למעבר הולכי רגל, עגלות ילדים ונכים
  • הרכב לא מפריע לרצף התנועה ומעכב אותה 
  • נקודות זיכוי במס הכנסה

הורים לילד נכה יכולים לקבל נקודות זיכוי במס הכנסה. מאחר שהכנסתם של ההורים פעמים רבות נפגעת בעקבות זמן הטיפול שמושקע בילד והפחתת שעות העבודה, מס הכנסה מעניק הטבה להקלה על ההורים. הטבה זו כוללת שתי נקודות זיכוי ממס הכנסה במשכורת בגין ילד נכה. נקודות הזיכוי מפחיתות את סכום המס שההורים צריכים לשלם למס הכנסה בכל חודש. בעקבות נקודות הזיכוי ההורים יכולים לחסוך כ-4,700 שקלים בשנה. במקרים מסוימים, הורים לילד נכה יהיו זכאים גם להחזר מס. ניתן לקבל החזר מס עד 6 שנים רטרואקטיבית. 

לקבלת נקודות הזיכוי במס הכנסה יש להגיש בקשה לרשות המיסים ולצרף את כל המסמכים הרלוונטיים. שימו לב שיש לחדש את ההטבה כל שנה. 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!