כיצד נוכל לקבל הכרה כנכה צהל ממשרד הביטחון?

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

שירות צבאי והביטחוני במדינת ישראל מביא עמו לא מעט סיכונים; ישנם לא מעט מקרים שבהם חיילים וחיילות חווים פגיעות שונות עם השלכות ארוכות טווח שמשפיעות על תפקודם. בין שמדובר בפגיעה גופנית או נפשית, חיילים שחווים פגיעה זכאיים להכרה כנכי צה"ל ולקבל פיצויים ממשרד הביטחון. אם אתם, או מישהו שקרוב אליכם, חווה פגיעה במהלך שירותו, כאן תקבלו את כל המידע החיוני על הגשת תביעות נגד משרד הביטחון ומימוש הזכויות שמגיעות לכם.

מי זכאי להגיש תביעות למשרד הביטחון?

'חוק הנכים תגמולים ושיקום, התשי"ט – 1959' מגדיר מי נחשב כ"נכה"; על פי הגדרה זו, נכות היא מצב שבו יש אובדן כושר של היכולת לפעול בצורה תקינה. ההגדרה מתייחסת הן לפעילות גופנית והן לפעילות שכלית. בנוסף, נכות היא גם מצב שבו יש הפחתה ביכולת לפעול בצורה תקינה.

זוהי הגדרה כללית, ובהקשר לנכות במהלך שירות צבאי מדובר בפגיעה שהתרחשה במהלך השירות הצבאי, או במהלך שירות בגופים ביטחונים אחרים. מי שיכול להגיש תביעה למשרד הביטחון הם חיילים ואנשי כוחות הביטחון שחוו חבלה, מחלה או החמרה מחלה במהלך שירותם.

ההגדרה המורחבת לנכות צה"לית, נכות ממשרד הביטחון היא כדלקמן:

  • פגיעה (גופנית/נפשית) אשר נגרמה במהלך השירות הצבאי: ההגדרה הזו כוללת פציעות אימונים, פציעות במהלך פעילות מבצעית, פציעות בדרך לבסיס/בדרך מהבסיס ופציעות במהלך חופשה.
  • פגיעה בעקבות השירות הצבאי: מחלות שונות שהתפתחו במהלך השירות, וכן מחלות שהוחמרו בגלל השירות. ניתן להגיש את התביעות האלו גם אם המחלה/ההחמרה לא התרחשה בעקבות פעילות מבצעית.

תהליך הגשת תביעות נגד משרד הביטחון

אלו שעומדים בתנאים שצוינו מעלה יכולים להגיש תביעה למשרד הביטחון בגין פגיעה/פציעה במהלך השירות. חשוב לומר כי ישנו פרק זמן מוגבל שבו ניתן להגיש תביעות מהסוג הזה; על פי חוק הנכים, ניתן להגיש תביעות נגד משרד הביטחון תוך 3 שנים מרגע השחרור מהשירות.

לאחר פרק זמן זה יחולו על תביעות אלו התיישנות. אולם, ישנו סייג לחוק הזה והוא תביעות עם חבלות "רשומות" וכן בתביעה לפוסט טראומה שעלולה להתפרץ מספר שנים לאחר השירות לא יחול חוק ההתיישנות.

בטווח הזמן הזה יש לאסוף מידע רפואי ומסמכים רלוונטיים עבור התביעה. כלומר, יש לאסוף ראיות על כך שהתרחשה פגיעה במהלך השירות, או בגלל השירות. מדובר במסמכים רפואיים של גורמים מוסמכים, אשר מעידים על אופי הפגיעה, חומרתה ועוזרים לקשר בין הפגיעה ובין השירות.

לאחר מכן יש להגיש טופס תביעה לקצין התגמולים של משרד הביטחון. ישנם מספר סוגים של טפסי תביעה כאלו, לרבות טופס חבלה, טופס תביעה.

התביעה צריכה להיות מגובשת, ולכלול, מסמכי התביעה, ראיות, תצהירים, דוח פציעה, אישור תנאי שירות, מסמכים רפואיים וכיוצ"ב, הכל בהתאם לסוג התביעה ולממצאים. המסמכים האלו צריכים להיות מוגשים לקצין התגמולים, שיבחון את התביעה ויחליט כיצד להמשיך. כלומר, תפקידו את קצין התגמולים הוא לנהל את התביעה במשרד הביטחון ולהחליט האם ייתכן שישנו קשר בין הפגיעה שחווה התובע ובין שירותו במערכת הביטחון.

בדיקת התיק על ידי מומחים רפואיים

במקרים שבהם קצין התגמולים מחליט כי יש עילה לתביעה נגד משרד הביטחון, התיק עובר למומחים רפואיים מטעם משרד הביטחון. המומחים בודקים את התיק באופן יסודי, בוחנים את המסמכים הרפואיים, ובמקרים מסוימים יבדקו גם את התובע.

ישנם מקרים שבהם יהיה צורך במידע רפואי נוסף, והמומחים יבצעו בדיקה של עברו הרפואי של התובע. המטרה של השלב הזה היא לקבוע האם יש קשר בין הפגיעה ובין השירות הצבאי. במקרה שבו ייקבע קשר שכזה ובין שלא, המסקנות יעברו לקצין התגמולים. אם נמצא קשר נסיבתי בין השירות ובין פגיעה, התיק יעבור לוועדה רפואית של משרד הביטחון.

משרד הביטחון ועדה רפואית

זהו השלב האחרון והמכריע בתביעות משרד הביטחון; לאחר שקצין התגמולים בוחן את מסקנות המומחים הרפואיים, התיק יעבור לשלב הסופי: ועדה רפואית. ועדה רפואית משרד הביטחון בוחנת את התיק וקובעת אחוזי נכות, בהתאם לחומרת הפגיעה והשפעתה על תפקודו של התובע. ככל שהפגיעה חמורה ובעלת השפעה גדולה יותר על תפקודו של התובע, כך אחוזי הנכות, והפיצויים הנלווים להם, יהיו גבוהים יותר.

הוועדה הרפואית הזו היא ועדה מחוזית, והיא כוללת רופא אחד בתחום, לכל הפחות, ומזכיר/ועדה. הוועדה תקבע אחוזי נכות, ותעביר את החלטתה לקצין התגמולים. לאחר מכן התובע יקבל מכתב על מסקנות הוועדה ואחוזי הנכות. נכון לשנת 2023, אחוזי הנכות והפיצויים הנלווים הם כדלקמן:

  • 9%-0% נכות: התובע לא זכאי לפיצויים
  • 19%-10%: התובע זכאי לפיצויים חד-פעמיים
  • 20% ומעלה: התובע זכאי לפיצויים חודשיים

נכון לשנת 2023, הסכום עבור אחוז נכות אחד מזכה ב-53.1 שקלים. אם למשל תובע מקבל אחוזי נכות של 25% סכום התגמול שהוא יקבל יעמוד על 1,327 ₪ מדי חודש.

הכרה כנכה צה"ל: מיצוי זכויות באופן מלא

הליכים משפטיים רפואיים הם לעולם לא פשוטים – הן בפן הטכני והן בפן המעשי. כאשר מגישים תביעה נגד משרד הביטחון, יש לוודא שמגישים את כל המסמכים הרפואיים הנדרשים, וכן את טופס התביעה והראיות בצורה נכונה. לאחר מכן מדובר בתהליך של מספר חודשים שדורש סבלנות וכן התנהלות נכונה מצד התובעים.

כדי להקל על התהליך, חשוב להשתמש בשירות של עורך דין משרד הביטחון שמכיר את ההליכים היטב. לכל שלב יש את הדרישות שלו, התנהלות נכונה ומקצועית יכולה להגדיל את הסיכויים למיצוי הזכויות שמגיעות לכם.

משרד עורכי דין ידידיה בלומהוף מתמחה באופן בלעדי בתביעות נגד משרד הביטחון, עם היכרות יסודית עם כל הצדדים בתביעות מהסוג הזה. המשרד מלווה את לקוחותיו החל משלב מילוי הטפסים ועד מיצוי הזכויות – בתיקים חדשים ובערעורים על ועדות רפואיות.

נכות שנגרמת בגלל שירות במשרד הביטחון עשויה להגביל את הנפגעים במידה ניכרת. הגשת תביעה נגד משרד הביטחון והתנהלות נכונה יכולים לעשות הבדל עצום מבחינת התוצאות. אם אתם, או מישהו מיקיריכם, סובל מבעיות בעקבות השירות, אל תהססו לקבל ייעוץ משפטי מקצועי. עם עורך דין משרד הביטחון לצידכם, ניתן יהיה לעבור את התהליך ביתר קלות, ולקבל את הזכויות המגיעות לכם על פי חוק.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!