זכויות חולה פסיכיאטרי

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות חולה פסיכיאטרילכל אדם יש זכויות. בין אם מדובר בזכויות בסיסיות כאדם, זכויות במקום העבודה, זכויות כאזרח במדינה וכך גם זכויות כאדם חולה. זכויות רפואיות משתנות בהתאם למצב הרפואי ולכושר התפקוד של כל אדם. במקרים של מחלת נפש הסיפור יכול להפוך ליותר מורכב. על זכויות חולה פסיכיאטרי נרחיב במאמר הבא. 

 

החשיבות של הכרת הזכויות שלכם

מדינת ישראל היא מדינת רווחה בה נחקקו חוקים ותקנות שונים המיועדים לסייע לאנשים שכושר ההשתכרות שלהם נפגע בעקבות מחלה, תאונה או מצב רפואי כלשהו. כאשר אדם סובל מבעיה רפואית פיזית, בדרך כלל הוא מודע למצבו הפיזי והוא יכול לבדוק מה הזכויות שלו ולעשות הכל על מנת לממש אותן. במקרים רבים, כמו לדוגמא במקרים של חולה סיעודי על רקע פיזי, המשפחה של החולה דואגת למימוש הזכויות שלו. אך כאשר מדובר במחלת נפש, מימוש הזכויות הופך למעט מורכב יותר. קודם כל מצטרף עניין הבושה. פעמים רבות אנשים שחולים במחלות נפש או אפילו המשפחות שלהם מתביישים לבקש עזרה. בנוסף, במקרים רבים החולה לא מכיר את הזכויות שלו ולא עמיד נפשית על מנת לדרוש אותן או לנסח את הרצונות שלו. לכן, פעמים רבים מימוש זכויות חולה פסיכיאטרי הופך לקשה יותר. חשוב להבין שכאשר תכירו את הזכויות המגיעות לכם, מימוש הזכויות יהפוך לפשוט יותר. שימו לב שיש חברות למימוש זכויות שעוזרות לכם להכיר את הזכויות המגיעות לכם ולדעת כיצד לממש אותן. במידה שאתם רוצים לקבל סיוע וליווי מקצועי במימוש הזכויות הרפואיות, כמו קבלת קצבה מביטוח לאומי, מומלץ לפנות לחברה כזו. 

זכות בסיסית

קודם כל, אחת מזכויות חולה פסיכיאטרי היא הזכות הבסיסי לקבל טיפול רפואי. מדובר בזכות בסיסית של כל אדם חולה והיא כוללת קבלת מידע בנוגע למחלה, אבחון של המצב הרפואי, התוויית תוכנית טיפולים בהתאם למצב הרפואי ובמקרים מסוימים אף שיקום. כאשר מדובר בחולה פסיכיאטרי מימוש זכות זו הופך ללא כל כך פשוט. ישנם מקרים בהם החולים נמצאים במצב שלא מאפשר להם להבין את המציאות. לדוגמא, אדם שסובל מסכיזופרניה ובחינת המציאות שלו לקויה, במקרים מסוימים לא יקבל את העובדה שהמחשבות שלו לא הגיוניות או שהקולות שהוא שומע לא אמיתיים. לכן, לא תמיד הוא יפנה למימוש הזכות הבסיסית שלו וירצה לקבל טיפול רפואי. חשוב להבין שבמידה שחולה כזה יפנה לקבלת טיפול רפואי, ההסבר לגבי המחלה צריך להתאים למצב שלו וליכולת שלו לתפוס את המציאות. 

 

זכויות במסגרת אשפוז פסיכיאטרי

במסגרת זכויות חולה פסיכיאטרי יש התייחסות לזכויות של החולה בזמן אשפוז. לא פעם ולא פעמיים חולים פסיכיאטריים מתאשפזים במחלקות פסיכיאטריות. לעתים האשפוז הוא יוזמה של החולה הפסיכיאטרי ולעתים מדובר באשפוז בכפייה. בכל מצב, חשוב להבין שבמידה שחולה פסיכיאטרי אושפז במחלקה פסיכיאטרית, הוא זכאי לכל הזכויות שמקבל חולה במחלקה אחרת. כלומר, חולה פסיכיאטרי זכאי לביקורים, זכאי לקבל מידע על התרופות, זכאי לדרוש נוכחות של מלווה בבדיקות וזכאי להחליט האם לקבל טיפול או לא. 

בנוסף, זכויות חולה פסיכיאטרי מתייחסות גם לשחרור מאשפוז. לכל חולה נפש שאושפז לתקופה של יותר מחודש יש את הזכות לקבל הודעה על השחרור 48 שעות לפני השחרור. בנוסף, לכל חולה פסיכיאטרי שהתאשפז מרצונו יש את הזכות להשתחרר תוך 48 שעות מהרגע שביקש להשתחרר, אלא אם אושפז בכפייה. בנוסף, לכל חולה נפש יש את הזכות לסרב להשתחרר מאשפוז, אלא אם כן פסיכיאטר מחוזי אישר את השחרור (ועדיין יש את הזכות לערער). 

זכויות מהמוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי הוא מוסד ממשלתי לביטוח סוציאלי והוא מיועד להבטיח הגנה כלכלית לאוכלוסיות חלשות ולאנשים שנקלעו למצוקה כלשהי על ידי תשלום קצבאות. כך ניתן לקבל קצבה למצבים רפואיים שונים. גם חולים במחלות נפש יכולים לקבל קצבת נכות מביטוח לאומי. על מנת לממש זכויות חולה פסיכיאטרי מהמוסד לביטוח לאומי ולקבל קצבה יש לתבוע את ביטוח לאומי ולעבור וועדה רפואית. בוועדה הרפואית יהיה עליכם להוכיח את מצבכם הנפשי ובעקבות זאת יקבעו לכם אחוזי נכות. הוועדה הרפואית כוללת פסיכיאטר שתפקידו להתרשם מהמצב הנפשי של החולה, מהיכולת שלו לתפקד באופן עצמאי ולהתפרנס באופן עצמאי. רק מי שמוכר כבעל 40% נכות נפשית לפחות יוכל לקבל קצבת נכות מביטוח לאומי. במידה שהנכות הנפשית שלכם מוכרת על ידי ביטוח לאומי תוכלו לבקש גם שירותי שיקום הכוללים תוכניות דיור שונות כמו הוסטלים או דיור מוגן, עבודה נתמכת ושירותים נוספים. 

זכויות חולה פסיכיאטרי למימון טיפול

במסגרת זכויות חולה פסיכיאטרי יש התייחסות גם למימון טיפולים רפואיים. מערכת בריאות הנפש הציבורית נותנת טיפולים פסיכיאטריים וטיפולים פסיכותרפויטים לאנשים הסובלים ממחלות נפשיות שונות בחינם. המרפאות הציבוריות הללו ממומנות על ידי המדינה. שימו לב שגם קופות החולים מעניקות למבוטחים שלהן טיפולים פסיכיאטריים ופסיכולוגיים בזול. במידה שחולה פסיכיאטרי זקוק לאשפוז פסיכיאטרי הוא יקבל לכך מימון מלא מהמדינה. 

 

אשפוז פסיכיאטרי בכפייה

כפי שציינו קודם, במסגרת זכויות חולה פסיכיאטרי יש התייחסות לאשפוז הפסיכיאטרי. קודם כל, כפי שכבר ציינו לפני, חולים פסיכיאטרים רבים מתאשפזים במחלקות פסיכיאטריות מרצונם. החולים מגיעים למצב נפשי קשה ומבקשים עזרה באשפוז. במידה שהחולה לא מעוניין באשפוז אך הפסיכיאטר מתרשם שיש צורך באשפוז, יהיה ניתן לאשפז את החולה בכפייה רק אם יוציאו צו לאשפוז כפוי. לא בכל מצב ניתן להמציא צו כזה ולשם כך פסיכיאטרי מחוזי צריך להחליט שהחולה מהווה סכנה לסביבה או לעצמו. אשפוז כפוי הוא אשפוז שמוגבל בזמן וניתן להאריך אותו עד ל-3 חודשים. במהלך האשפוז ניתן לתת כל טיפול גם אם החולה מתנגד. 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!