זכויות יולדת נכה

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

זכויות יולדת נכהנולד לך ילד? קודם כל מזל טוב. חשוב שתדעו, שבהולדת ילד, ליולדת מגיעות זכויות שונות כמו קבלת מענק לידה, חופשת לידה ועוד. אך במקרים בהם מדובר ביולדת נכה הזכויות מעט שונות. זכויות יולדת נכה משתנות במצב בו מדובר בהורה עצמאי, כלומר אם חד הורית, או במקרה בו יש בן או בת זוג. על זכויות יולדת נכה נרחיב במאמר הבא. 

 

קצבה ליולדת נכה שהיא הורה עצמאי

כפי שציינו, זכויות יולדת נכה משתנות בהתאם לשאלה האם יש בן/ בת זוג בסיפור או לא. במידה שהאם היא הורה עצמאי, כלומר, אם חד הורית, היא זכאית לקבלת קצבה. הזכאות לקצבה מתייחסת ליולדת שנקבעה לה דרגת אי כושר בשיעור מלא, כלומר 75% או 100% והיא אם חד הורית שלא מסוגלת לטפל בתינוק שנולד לה. במצב כזה, האם עשויה להיות זכאים לקבלת קצבה מיוחד בסך 3,561 שקלים לחודש. קצבה זו משולמת במשך 3 חודשים מיום הלידה. יש לשים לב שקצבה ליולדת נכה משולמת בנוסף לקצבת נכות. עם זאת, במידה שהיולדת מקבלת דמי לידה היא תצטרך להחליט בין דמי הלידה לבין הקצבה.

כיצד לממש את הזכות לקצבה מיוחדת?

כפי שציינו, אחת מזכויות יולדת נכה היא הזכאות לקבלת קצבה מיוחדת ליולדת נכה שהיא הורה עצמאי. על מנת לממש את הזכאות לקצבה זו היולדת צריכה לעמוד בתנאים הבאים-

  • היולדת זכאית למענק לידה
  • נקבעה ליולדת דרגת אי כושר השתכרות בשיעור מלא של 75% או 100%
  • היולדת לא מסוגלת לטפל בתינוק שלה בגלל הנכות ממנה סובלת
  • התינוק שוהה בישראל ונמצא בהחזקתה של האם
  • היולדת היא אם חד הורית

במידה שהיולדת עומדת בתנאים הללו, היא תוכל להגיש תביעה למימוש הזכות לקצבה מיוחדת. ניתן להגיש את התביעה בתוך 12 חודשים מיום הלידה. על מנת להגיש את התביעה יש למלא טופס תביעה לתשלום קצבה מיוחדת ליולדת שהיא הורה עצמאי. חשוב לצרף לטופס התביעה את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים לרבות אישור רפואי על אי היכולת של האם לטפל בתינוק שילדה. את התביעה תוכלו להגיש באופן מקוון, בדואר, בפקס או בתיבת השירות בסניף של ביטוח לאומי. 

 

תגמול מיוחד לבן זוג של יולדת נכה

במסגרת זכויות יולדת נכה, יש זכויות המגיעות ליולדת שהיא אם חד הורית וזכויות המגיעות ליולדת שיש איתה בן או בת זוג. זכויות יולדת נכה שיש איתה בן או בת זוג כוללות תגמול מיוחד לבן הזוג של היולדת. הזכאות לתגמול מיוחד לבן או בת זוג של יולדת תינתן במידה שנקבעה ליולדת דרגת אי כושר השתכרות באופן מלא, כלומר 75% או 100% ושאינה מסוגלת לטפל בתינוק שילדה. בנוסף, בן הזוג צריך להפסיק לעבוד על מנת לטפל בתינוק. סכום התגמול לו יהיה זכאי בן הזוג, יחושב בהתאם להכנסות של בן הזוג ויהיה זהה לשיעור דמי לידה (התגמול ישולם במקום דמי לידה). התגמול ישולם לתקופה של 15 שבועות. יש לשים לב שבן או בת הזוג עשויים להיות זכאים גם לחופשה ללא תשלום לאחר חופשת לידה. במקרים של לידה רב עוברית, כלומר כאשר נולד יותר מילד אחר, או במצב בו היולדת או התינוק מאושפזים, התגמול ישולם לתקופה ארוכה יותר מ-15 שבועות, בהתאם לכללי הזכאות של כל מקרה. 

שיעור התגמול המיוחד לבן זוג של יולדת נכה יחושב בהתאם לסכום דמי הלידה ליום. הסכום לא יופחת מ-119 שקלים ליום, נכון לשנת 2023. כפי שציינו, שיעור דמי הלידה ייקבע בהתאם לגובה ההכנסה של בן הזוג מהעבודה לפיה שולמו דמי ביטוח לאומי. לא  ניתן לקבל יותר מהסכום המקסימלי של 1,602.17 שקלים ליום, נכון לשנת 2023. 

כיצד ניתן לממש את הזכות לתגמול מיוחד לבן זוג?

על מנת לממש את הזכות לתגמול מיוחד לבן זוג, שהוא אחת מזכויות יולדת נכה, על בני הזוג להיות נשואים או ידועים בציבור. בנוסף, בני הזוג צריכים לעמוד בתנאים הבאים- 

  • היולדת זכאית למענק לידה
  • נקבעה ליולדת דרגת אי כושר השתכרות בשיעור מלא של 75% או 100%
  • היולדת לא מסוגלת לטפל בתינוק שלה בגלל הנכות ממנה סובלת
  • בן הזוג הוא עובד שכיר או עצמאי, שהפסיק את עבודתו על מנת לטפל בתינוק
  • בן הזוג שילם דמי ביטוח לאומי, כעצמאי או כשכיר על ידי המעסיק) עבור 10 חודשים מתוך 14 חודשים או 15 חודשים מתוך 22 חודשים, לפני היום בו הפסיק את עבודתו לטיפול בתינוק 
  • הזכאות רלוונטית גם עבור בנות זוג שמוכרות כידועות בציבור או רשומות כנשואות

במידה שבני הזוג עומדים בתנאים הללו, על מנת לממש את הזכות לתגמול מיוחד יהיה עליהם להגיש תביעה. את התביעה יש להגיש בתוך 12 חודשים מיום הלידה. להגשת התביעה יש למלא טופס תביעה לתשלום תגמול מיוחד לבן זוג ליולדת נכה. חשוב מאוד לצרף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים המעידים על אי היכולת של האישה לטפל בתינוק שילדה.  

 

ערעור על החלטת המוסד לביטוח לאומי

במידה שהגשתם תביעה לקבלת קצבה  מיוחדת ליולדת נכה שהיא הורה עצמאי או לקבלת תגמול מיוחד לבן זוג (בהתאם למצב בו אתם נמצאים) וביטוח לאומי דחה את הבקשה שלכם תוכלו לערער על החלטת ביטוח לאומי. ניתן להגיש את הערעור לבית דין לעבודה. יש להגיש את הערעור בתוך 12 חודשים מיום החלטת המוסד לביטוח לאומי. שימו לב שתוכלו לבקש סיוע משפטי חינם בהליך הערעור מלשכות הסיוע המשפטי של משרד המשפטים. במקרים מסוימים, במידה שהתביעה נדחתה, תוכלו לבקש שוועדת תביעות תבחן את ההחלטה ותיתן את ההמלצה שלה לפקיד התביעות של ביטוח לאומי. 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!