תג נכה לרכב

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

תג נכה לרכבתג נכה לרכב הוא תג שמזכה אתכם במגוון הטבות הקשורות לתחום החניה. בכדי להנפיק את התג, ישנם קריטריונים שונים שמשמשים כבסיס לקביעת הזכאות. אדם שרוצה להוציא את התג חייב להגיש בקשה מתאימה ולצרף דוחות רפואיים עדכניים. הדוחות הרפואיים ישמשו כמקור להערכה של מערכת הרישוי וישמשו כקריטריון עיקרי להחלטה האם לאשר או לדחות את הבקשה. על לתג נכה לרכב נרחיב במאמר הבא.

 

מה זה?

תג נכה לרכב, המוכר בשמות "תג נכה" או "תו נכה" או "תג חניה לנכה", הוא תג שמוענק על ידי משרד הרישוי. מטרתו של התג היא לסייע לאנשים עם מוגבלויות ניידות הנובעות מסיבות רפואיות שונות. תג זה מאפשר למחזיק בו ליהנות מהטבות שונות, כמו חניה במקומות מוקצים והקלות בתנאי החניה. המשרד מחויב לבדוק ולוודא את תקינות המסמכים הרפואיים המציינים את רמת המוגבלות על מנת להעניק את התג למבוטח. תג החניה מונפק בצורת כרטיס קשיח, ויש להצמידו בזמן החניה לחלון הקדמי בצדו השמאלי של הרכב או לחלון הצד הצידי של מושב הנהג בצורה שתאפשר לראות אותו בבירור. במידה וישנם שני כלי רכב המשמשים להסעת הנכה באופן קבוע (גם אם אינם בבעלותו), ניתן לקבל תג אחד שישמש לשני הרכבים. 

מי זכאי לתג?

משרד התחבורה קבע תנאי סף שיש לעמוד בהם על מנת להיות זכאים לקבלת תג נכה לרכב. המשרד יעניק תג נכה לאדם שעונה על אחד מהתנאים הבאים- 

  • נכה שזקוק לרכב ככלי תנועה בשל הנכות ברגליו.
  • אדם עם דרגת נכות שמגיעה לפחות ל-60%, והתנועה שלו בדרכים בלעדי רכב עשויה להשפיע על מצבו הבריאותי. אחוזי הנכות נקבעים על ידי ועדת ניידות במשרד הבריאות.
  • נכה שהוא מוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים לניידותו.

 

ליקויים המזכים בתג נכה לרכב

מלבד לתנאי הסף שציינו, בהנחיות של משרד לרישוי קיימת רשימה שכוללת את הליקויים שבגינם ניתן לקבל את הזכות לתג נכה לרכב. עם קיום אחד מהליקויים המופיעים ברשימה, ניתן לקבל תג חניה לנכה. למרות שאין הגדרה ברורה לכל הליקויים המופיעים ברשימה, ריכזנו לכם כמה מהליקויים השכיחים בהם ברוב המקרים יתקבל אישור לתג- 

  • ליקויים נוירולוגיים

פגיעה בעצבים המוטוריים בגפיים התחתונות שמשפיעה לא רק על התחושה אלא גם על פעילות השרירים. בין המחלות הנוירולוגיות הנפוצות המקנות זכות לתג נכה לרכב נכללות טרשת נפוצה, פרקינסון, ALS, אירוע מוחי, נוירופתיה, רדיקולופתיה, אפילפסיה ועוד.

  • ליקויים קרדיולוגיים

מחלות לב שכוללות כל סוג של פגיעה תפקודית, המתבטאת בקושי בביצוע מאמץ בהליכה. מחלות הלב הנפוצות המקנות זכות לתג נכה לרכב הן מחלות כלי הדם הכליליים, מחלה מסתמית, יתר לחץ דם ריאתי ועוד.

  • ליקויים נשימתיים

מחלות ריאה שכוללות כל סוג של פגיעה תפקודית, שמתבטאת בקושי בביצוע מאמץ הליכה. בין מחלות הנשימה הנפוצות המקנות זכות לתג נכה לרכב נכללות מחלות ריאה חסימתית, מחלות ריאה רסרקטיבית, מחלות ריאה אינטרסציאלית ועוד.

  • ליקויים אורתופדיים

ליקוי במערכת השלד התחתונה כגון מפרקים ועצמות, שגורמים להגבלה ניכרת בתנועה. ליקויים אורתופדיים נפוצים המקנים זכות לתג נכה לרכב כוללים הגבלת תנועה במפרקי הירך, הגבלת תנועה במפרקי הברך, הגבלה משמעותית בעמוד השדרה מותני ועוד.

  • ליקויים בכלי דם היקפיים

ליקוי בזרימת הדם בעורקי הרגליים שגורם לקושי בתנועה, כגון PVD בגפיים התחתונות.

  • קריטריונים נוספים 

ישנם קריטריונים נוספים הכוללים דיאליזה, סרטן גרורתי, מדד BMI מעל 45, עיוורון ועוד.

סוגי תג נכה לרכב

ישנם 3 סוגים של תגים לנכים-

  • תג בצבע כחול עם סמל כיסא גלגלים- תג זה מיועד לנכים שזקוקים לכיסא גלגלים או לרכב המשמש אמצעי ניידות עבורם בעקבות מגבלת הליכה.
  • תג עם סמל משולש בצבע ירוק- תג זה מיועד לאנשים עם מוגבלות שלא משתמשים בכיסא גלגלים בשביל להתנייד.
  • שילוב של שני התגים (הכחול והירוק) עם סימון כלנית- תג זה מיועד לנכי צה"ל.

 

סל ההטבות הנכלל בתג

תג נכה לרכב הוא תג שמעניק סל הטבות וזכויות משמעותיות בתחום החניה. קודם כל על ידי תג נכה לרכב, המחזיקים בתג יכולים להנות מחניה במקומות המוסדרים לנכים בלבד, על פי סימונים מקובעים בשטח. בנוסף, המחזיקים בתג יכולים להחנות במקומות בהם החניה אסורה, במידה שהיא לא מפריעה לתנועה ובמידה שמתקיימים תנאים מסוימים הקבועים בחוק חניה לנכים. 

בנוסף, על ידי תג נכה לרכב ניתן לקבל הנחה בחניונים שונים ברחבי הארץ, תוך הסכמה מתאימה עם החניון ואף חניה חינם במקום ציבורי שנגיש לנכה, רק דרך חניות ציבוריות הכרוכות בתשלום. כמו כן, תג נכה לרכב מזכה את המחזיקים בו באפשרות לחניה חינם באזור חניה כחול-לבן, אם יש זכאות לכך ברשות המקומית (חשוב לוודא שאין תקנה ארצית).

בנוסף, במסגרת סל ההטבות, המחזיקים בתג נהנים מפטור חלקי מתשלום אגרת רישוי עבור רכב בבעלות הנכה (בעל התג ישלם 27 ש"ח עבור אגרת הרישוי לאחר שיקבל את הזכאות. אם התשלום עבור אגרת הרישוי בוצע בשנה הנוכחית לפני קבלת התג, החשבון יזוכה באופן רטרואקטיבי). בנוסף, מחזיקי תג נכה לרכב יקבלו היתר נסיעה בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית. 

שימו לב- כל הזכויות וההטבות הללו ניתנות למימוש רק כאשר הנכה נוכח ברכב כנהג או כנוסע.

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!