תו נכה לרכב מלווה 

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות השאירו פרטים או התקשרו

או חייגו

תו נכה לרכב מלווה ע"פ החוק בישראל, ניתן להנפיק עד 2 תגי חניה לנכים דרך משרד התחבורה, כאשר כל אדם אשר פונה בבקשה זו נדרש לעמוד בקריטריונים הקבועים במשרד התחבורה ובאגף לביטוח לאומי. על מנת להוציא תו נכה לרכב מלווה, יש להראות כי 2 הרכבים בבית משמשים להסעת האדם הנכה. כיצד מתחילים בתהליך ומה יכלול? – קראו כאן.  

החוק בישראל קובע כי ניתן להוציא תו נכה לרכב מלווה בכמה מקרים שונים. למשל, במקרה בו הרכב שייך לאדם הנכה. עם זאת, ניתן להוציא את תג החניה גם במקרים בהם הרכב לא רשום תחת השם של האדם הנכה. גם אם הרכב לא בבעלותו של האדם, אלא רק משמש בבית עבור הסעתו – יהיה ניתן להוציא תו נכה לרכב מלווה. כדי להוציא את תו החניה לרכב המלווה, יש להבדיל בין סוגי התווים הבאים:

  1. משולש ירוק: זהו תו חניה נכה רגיל אשר ניתן לאדם העומד בקריטריונים הנדרשים. 
  2. מלבן כחול: זהו תו חניה לאדם נכה אשר מתנייד בעזרת כיסא גלגלים.
  3. כלנית ומשולש ירוק: זהו תו חניה לאנשים המשויכים למשרד הביטחון. 
  4. כלנית ומלבן כחול: זהו תו נכה עבור אנשים המשויכים למשרד הביטחון ומתניידים על כיסאות גלגלים. 

זכויות נכים – מה חשוב לדעת על תו נכה לרכב מלווה? 

במקרים של תו נכה לרכב מלווה, קיימות זכויות נכים שעליכם להיות מודעים אליהם. ככל שאנשים יהיו מודעים לזכויות שלהם, ככה ההתנהלות הכללית שלהם תאפשר יעילות והקלה מסוימות. להיות אדם נכה זה משהו כה מאתגר, קשה מנשוא ומורכב, עד שאנשים בריאים פיזית לא יוכלו להבין את הקושי הנלווה לחיים בצל הנכות. 

לכן, כל כך חשוב להיות מודעים לזכויות המגיעות לאנשים נכים, ואלו הן בהקשר של תו נכה לרכב מלווה:

  • חניה בכחול לבן: תו נכה לרכב מלווה מאפשר במקרים רבים להחנות את הרכב בכחול לבן ללא תשלום. 
  • פטור מתשלום במקום ציבורי: זכות זו ניתנת למימוש כאשר הגישה לאותו מקום היא דרך חניה ציבורית בתשלום. 
  • נת"צ: רכבים אשר נושאים תג עם כיסא גלגלים רשאים לנסוע בנתיבים ציבוריים (בתנאי שהאדם הנכה נמצא ברכב). 

יש לציין, תג החניה הינו בצורה של כרטיס מגנטי קשיח. בעת החניה, חשוב להצמיד את הכרטיס לשמשה הקדמית מצד שמאל. כדי שתהיו זכאים לזכויות שלכם ולא תקבלו קנס, יש להצמיד את הכרטיס באופן שיאפשר נראות ברורה שלו מחוץ לרכב. 

מי זכאי להוציא תו נכה לרכב מלווה?

ישנם מקרים שונים אשר מאפשרים הוצאת תו נכה לרכב מלווה, כאשר משרד התחבורה והאגף לביטוח לאומי קובעים מספר קריטריונים שיש לעמוד בהם עבור זכאות לתג. התנאים להוצאת התו הם הבאים:

  • מחלות: אנשים אשר מתקשים בהליכה ותנועות גופם עלולות לסכן את בריאותם.
  • עיוורון: אנשים עיוורים זכאים להוצאת התג והם נדרשים להציג תעודת עיוור או תעודת לקוי ראייה.
  • נכות: הכוונה היא לאנשים אשר נכותם נקבעה בשיעור של לפחות 60%, בעוד כי ניוד ללא רכב עשוי להחמיר את מצבם הבריאותי. 
  • כיסא גלגלים: אנשים נכים אשר נדרשים להתנייד בעזרת כיסאות גלגלים בעקבות נכות ברגליים. 

חשוב לציין, אנשים אשר מוגדרים כחולים אונקולוגיים לא יידרשו לספק אישור על נכות על מנת להוציא תו נכה לרכב מלווה. במקרה זה, יש לצרף אישור למחלה מאת אונקולוג מומחה.

מי זכאי אוטומטית לתג נכה לרכב מלווה?

בעוד שחלק מהאנשים יצטרכו לעבור את הבירוקרטיה הכרוכה בהוצאת תו נכה לרכב מלווה, חלק מהאוכלוסייה יקבל את תג החניה באופן אוטומטי. אלו הם המקרים בהם תו נכה לרכב מלווה מתקבל באופן אוטומטי:

  1. אנשים בעלי נכות אשר נקבעה באגף השיקום של משרד הביטחון.
  2. אנשים אשר נקבעה להם זכאות ע"י האגם לביטוח לאומי.
  3. אנשים בעלי תעודת עיוור או תעודת לקוי ראייה.

אם אתם נמנים על אחת מהאוכלוסיות שלעיל, אין צורך לפנות לעורך דין או לעבור את התהליך של הוצאת תג החניה. בכל מקרה בו אתם נמנים על אוכלוסיות אלו אבל לא קיבלתם אוטומטית את התג, יש לפנות לרשות המתאימה (בד"כ ביטוח לאומי או משרד התחבורה). 

מה חשוב לדעת לפני הגשת הבקשה? – המרכז לזכויות נכים 

רגע לפני שמגישים בקשה עבור תו נכה לרכב מלווה, חשוב לדעת שייתכן שיזמנו אתכם לבדיקות רפואיות. זאת, על מנת לוודא שהנהגים אכן כשירים כדי לנסוע ברכבם או בכדי ללוות את האדם הנכה ולנייד אותו. במקרים אלו, הבדיקות יבוצעו בדרך כלל במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. 

כמו כן, יש להתאזר בסובלנות בעת הגשת הבקשה, מכיוון שההליך יכול להצריך תקופת המתנה של כ-60 יום עד למימוש הזכאות לתג החניה. עם זאת, במקרים מסוימים ניתן להתחיל להחנות את הרכב בחניות נכים עוד לפני שמתקבל התג הסופי בצורתו של כרטיס קשיח. כל מקרה לגופו, חשוב לבדוק זאת מול משרד התחבורה לפני שמתחילים להחנות את הרכב טרם קבלת התג. 

צריכים מידע נוסף? – צרו קשר עם המרכז לזכויות נכים המנוהל ע"י עו"ד ראובן אשכנזי. 

משרד עו״ד הראל יטיב

אנו מתמקדים בסיוע לאנשים במיצוי זכויותיהם מהביטוח הלאומי. כולל ייעוץ מקצועי, סיוע במילוי טפסים וניהול הליכים מול הביטוח הלאומי. הצוות שלנו מורכב ממומחים בתחום הביטוח הלאומי, שיודעים להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות ולהביא לתוצאות מיטביות ללקוחותינו.

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!